26.10.08

Macarons, Unlimited



In september berichtte ik al even over de macarons van Unlimited Delicious. Op de Haarlemmerstraat Food fair stond Hans Heiloo met een voorproefje van de macarons die nu in de winkel verkocht worden. Inderdaad waren de macarons die ik in september bij hem proefde, niet representatief voor wat hij nu in de winkel heeft liggen... hoogste tijd dus voor een nieuwe etappe in de Amsterdamse macaron marathon.

UD verkoopt macarons in zakjes van 4 en 6 stuks, allemaal verschillende smaken per zakje, en als je er 10 koopt heb je nóg niet alle smaken te pakken. Het winkelmeisje was zelf nog niet helemaal ingewijd in de macaronwereld. Ze had er wel een paar geproefd, en vond ze heerlijk, maar kon me nog niet alle smaken opnoemen. Geeft niet, ik ga zelf proeven, en vond het in ieder geval mooi om te zien dat deze macaronbakker plezier heeft in het bedenken van spannende smaakcombinaties.



Het is misschien gek, maar ik heb nog steeds geen last van macaron moeheid. Ook deze keer zette ik vol blijde verwachting mijn tanden in de delicate koekjes. Wat vonden we ervan?



Een mooie macaron. Iets te zoet, de smaak van de vulling iets te weinig geprononceerd. Ik had het idee dat de koekjes allemaal nogal naar amandel smaakten, wat in sommige smaakvarianten een beetje overheerste. En, (maar dat vind ik van de meeste niet-Parijse macarons): te weinig vulling. De macaron is te snel ´weg´. En dat is jammer, want de smaak van deze Unlimited Delicious macaron zou best wat langer mogen blijven hangen...

alles over macarons!
Het Parijse ideaal
Amsterdamse test: Tout, van Wely en Amaison
Amsterdam: Kuyt
Macarons in Antwerpen: Del Rey
Amsterdam: Douglas Delights
zelf macarons maken
Laren: de macarons van Koek en Chocolade
Amsterdam: macarons van de Hanos en van Meer in de Watergraafsmeer
Amsterdam: Holtkamp
Amsterdam: de Gebroeders Niemeijer

11 comments:

Unknown said...

lekker!ik ga het zeker een keer uitproberen

Unknown said...

Jordino heeft nu ook een enthousiast aanplakbiljet over zelfgeïmporteerde macarons hangen.
Staan die al op je lijstje?

Klary Koopmans said...

o jee, o jee. en Pompadour heeft ze nu ook.. het is niet meer bij te houden!! bedankt voor de tip Maartje!

Anonymous said...

I don't know about that blue one...isn't it weird to eat something that color?

Klary Koopmans said...

abra, it's more like deep deep purple.. the flavor was cassis, and it was really good!

Anita said...

Hi there ,

Do you know any of these shops sell Macorons via online ?
I live far from Amsterdam,
i dont think i can go all the way there for Macorons.

Regards,
Anita

Klary Koopmans said...

I don't know, you'd have to check their various websites and maybe give them a call to see if they will ship it to you.
I know you can buy Pierre Hermé macarons online though (expensive - but not as expensive as a trip to Paris!)

Anonymous said...

http://www.bondsmolders.nl/

Ook bij Bond en Smolders worden macarons verkocht. Dus als je eens in Utrecht bent...

Anita said...

klary ,

Do you know where can i buy a good quality of Ground Almonds(Gemalen Amandelen)in Netherlands ?

I got a fullproof basic Macaron recipe(french meringue method)from a baking class and i would like to give it a try once i got the ground almonds........

Anonymous said...

Ik las laatst een receptje voor macarons van denk ik 5 regels. Je zou denken niks aan; maar met al je posts in gedachten durfde ik het toch niet aan.

Nu zag ik macarons op http://www.brouwerskolkje.nl/menukaart.html op de foto (net twee sterren gekregen van Michelin). Iets om nog een keer te proberen?

By the way: Moshik kan echt toveren weet ik uit ervaring!!

Anonymous said...

Op 23 en 24 mei a.s. staan wij met onze delicatessen op de tuindagen fair van slot Zuylen te Utrecht.
Dan hebben wij ook zelfgemaakte macarons (al onze producten zijn huisbereid, een ware delicatesse!
U bent van harte welkom.
Hermine Lahaye
KOOKERIJ LAHAYE (Zie ook www.culiwonder.be onder delicatessen)