9.9.08

Macarons: hoe meer hoe mooier



De macarons beginnen Amsterdam te veroveren! Mijn macaron-spionnen maakten me attent op een nieuwe macaron-locatie in Amsterdam. Bij de pas geopende bakkerij van de gebroeders Niemeijer op de Nieuwendijk (sowieso een bezoekje waard - een prachtige winkel en lunchroom, gedurfd gesitueerd op het meest onappetijtelijke stukje Nieuwendijk) zijn ze te koop: citroen en chocolade macarons in een fors formaat (net iets kleiner dan de grote macarons van Hermé), voor 1,75 EUR per stuk.


De smaaktest: dit zijn heerlijke macarons, met een goede verhouding van droge buitenkant, zachte binnenkant, en smeuïge vulling. Ze zijn mij iets te groot: als ik dan toch macarons eet, neem ik liever 2 kleine met een verschillende smaak, dan 1 grote – maar zij verkopen ze als een soort 'taartje' bij de koffie, en ze hebben ongeveer hetzelfde formaat als hun kleine cakejes en fruittaartjes. Dat zal dus de achterliggende gedachte zijn.

Op weg naar huis van de Nieuwendijk loop ik over de Haarlemmerstraat, waar die dag de New Food Fair plaatsvindt. Bij Unlimited Delicious voor de deur staat een tafel met de bekende UD chocolade lolly’s, en.. macarons, in de smaken koffie, vanille, chocola en framboos!
Navraag leert dat UD vanaf oktober in de winkel macarons gaat verkopen. De macarons die vandaag voor de Fair gemaakt zijn (te koop voor 1 EUR per stuk) zijn daar niet representatief voor: ze zijn gemaakt met 'gewone' meringue, straks zullen ze met kookschuim (Italiaanse meringue) gemaakt worden. Hoe dan ook, ze moeten natuurlijk geproefd worden.


De bijt is iets te bros, maar de binnenkant is wel mooi moelleux, en er zit ruim vulling tussen. Ze zijn vrij zoet, maar omdat ze ook nogal klein zijn, is dat minder erg – maar dit is geen 'door-eet-macaron'.
Dit was dus een eenmalige macaron-ervaring, die niets zegt over de macarons die vanaf oktober bij UD te koop zullen zijn. Niet dat ik dat een probleem vind… ik kijk er al naar uit om over een maand te gaan kijken wat ze voor smaken hebben bedacht, en hoe de kookschuim macarons zullen verschillen van wat ik zaterdag heb geproefd. Wordt vervolgd dus weer!

Het Parijse ideaal
Amsterdamse test: Tout, van Wely en Amaison
Amsterdam: Kuyt
Macarons in Antwerpen: Del Rey
Amsterdam: Douglas Delights
zelf macarons maken
Laren: de macarons van Koek en Chocolade
Amsterdam: macarons van de Hanos en van Meer in de Watergraafsmeer

1 comment:

Anonymous said...

http://alatabledel.canalblog.com/