17.5.08

Macaron geluk: les macarons de Carle Douglas


Het leven van een foodblogger is geweldig. Wat heb je nog te wensen, als de beste banketbakkers uit de hoofdstad je spontaan mailtjes sturen met de uitnodiging om macarons bij ze te komen proeven? Dat was al eerder gebeurd (en zie ook hier en hier voor andere etappes van de macaron marathon) maar het mailtje van gisteren heeft me wel érg gelukkig gemaakt. Vandaag maakte ik een fietstochtje door de regen (alles voor macarons!) om een bezoek te brengen aan de kleine werkplaats van patissier Carle Douglas – over wie ik van alles zou kunnen schrijven, maar als je zijn mooie website bezoekt kan je zijn hele levensgeschiedenis, van de koekjes van zijn Surinaamse oma tot chocoladeles in Zwitserland, zelf nalezen.

Ik kocht 1 exemplaar van elke smaak (5,50 per 100 gram, en er gaan ca. 6 macarons in een ons). Carle bewaart zijn macarons in de koelkast, iets waar ik wel eens andere meningen over gehoord heb – maar volgens hem is dat de juiste bewaarwijze, mits je maar wacht tot de koekjes op kamertemperatuur zijn voor je ze gaat eten. Daarom kon ik ze niet ter plekke proeven, maar moest ik wachten tot ik thuis was voor de macarontest (gelukkig voor Dennis!) Zie hier: citroen, aardbei, chocolade, framboos, pistache, hazelnoot en munt.


Het oordeel: ze zijn geweldig. En dan moet ik eerlijk zijn en zeggen dat we alleen nog maar de citroen, hazelnoot, framboos en pistache op hebben. De structuur van dit koekje is helemaal goed, en van alle vullingen die ik in de lage landen (lees: Antwerpen en Amsterdam) geproefd heb, zijn die van Carle de beste. Waarom? Niet alleen is de consistentie van de crèmes en vruchtenvullingen precies goed (samensmeltend met het taaiige koekje) maar de smaken zijn het meest intens. Het is uiteindelijk maar zo´n klein hapje vulling, en vandaag realiseerde ik me dat om de macaronervaring tot een gedenkwaardige ervaring te maken, dat éne hapje ook echt iets met je moet doen.

De lemoncurd vulling van de citroen macaron is zalig. De romige vulling van de pistache macaron is misschien iets te machtig voor het elegante koekje, maar heeft wel de meest pure en intense pistachesmaak van alle pistache macarons tot nu toe (en pistache is een moeilijke, want heel subtiele, smaak). In de frambozen macaron zit een vulling van volmaakte frambozenjam. Mét frambozenpitjes, gedurfd want misschien niet verfijnd genoeg, maar daardoor heb je het gevoel de essentie van framboos (mijn lievelingsfruit) te eten.

Heel belangrijk: Carle Douglas weet wat lekkere suiker is, en dat dat betekent: niet tevéél suiker. Hij zegt het zelf ook op zijn site: suiker is een ondersteuning, niet de hoofdsmaak van zijn creaties. De balans tussen zoet en zuur en bitter en fris en donker en vettig en fris en luchtig, is helemaal in orde.

Het enige minpuntje aan dit hele verhaal, is dat de macarons van Carle niet in de winkel te koop zijn - maar ik zou zeggen, laat dat je niet tegenhouden, neem contact met hem op via zijn website en probeer een doosje van deze goddelijke lekkernijen te scoren!

3 comments:

Anonymous said...

Beste mevrouw Koopmans,

De macarons van Carle zijn super. De kwaliteit van zijn macarons doen niet onder voor de exemplaren die wij indertijd gehaald langs de Franse Riviéra. Carle is op de goede weg.

bishnu

Anonymous said...

Beste mevrouw Koopmans,

De macarons van Carle zijn super. De kwaliteit van zijn macarons doen niet onder voor de exemplaren die wij indertijd gehaald hebben langs de Franse Riviéra. Carle is op de goede weg.

bishnu!

talhajt said...

Ik moet absoluut nodig aan de studie.. maar ik las macarons op je site en ben al je verhalen aan het lezen.

Ik ben een absoluute beginner mááár door jou heb ik nu het gevoel al héél wat macarons geproefd te hebben.

Echt heerlijk je beschrijvingen..
en heel jammer dat deze macarons niet in de winkel te koop zijn