14.6.08

De macaron marathon gaat naar het Gooi


Een lezer had me attent gemaakt op Koek en Chocolade in Laren, en een paar weken geleden ging ik op een mooie zonnige zaterdag op expeditie naar het Gooi (voor een blogger zonder auto echt een onderneming: een uur en 3 kwartier heen, een uur en 3 kwartier terug – als dat geen macaron toewijding is!)

Laren is mooi en chique en alles wat je ervan verwacht: dure koffie, geblondeerde dames met grote zonnebrillen, klein hondjes met roze vestjes aan, en echt, binnen 10 minuten 2 BN-ers. Maar daar kwam ik niet voor, ik kwam voor macarons.
Ik had van tevoren gebeld om te vragen of er ze er zouden zijn, want ik wilde natuurlijk niet voor niks naar Laren afreizen. Koek en Chocolade verkoopt in de winkels in Laren en Utrecht koekjes en bonbons, de macarons leveren ze vooral aan de horeca. Maar als er genoeg is, dan liggen ze ook in de winkel.


De macarons van Jos van Velzen hebben verschillende smaken, dat wil zeggen, de eiwitkoekjes hebben verschillende smaken: kerrie, zuurtjes, mokka, chocola. Maar de vulling van alle macarons is gelijk, een ganache van pure chocolade. Ze zijn een slagje kleiner dan de macarons van Douglas Delights en Tout, en hebben een wat onregelmatiger oppervlak.
De structuur van deze macarons is anders dan van elke andere macaron die ik tot nu toe geproefd heb. De binnenkant van het koekje is niet bros en droog of zacht en romig, maar heeft een stevigheid en taaiigheid die bijna in de richting van een bitterkoekje gaat. Je merkt het als je erin bijt en als je erop kauwt: deze macaron biedt weerstand. Niet minder lekker, maar anders.
De smaak is heerlijk (hoewel de kerrie-macaron me niet overtuigt), maar ik vind het persoonlijk erg jammer dat alle macarons een chocoladevulling hebben. De grote charme van macarons, voor mij, is juist de speelsheid en verscheidenheid aan smaken. Dit zijn geweldige macarons voor chocolade liefhebbers, bijna een kruising tussen een macaron en bonbon. Maar voor mij missen ze de luchtige elegantie en de fantasievolle smaken waarnaar ik sinds mijn Parijse macaron-ervaring op zoek ben.


Eerdere afleveringen in de macaron saga:
Het Parijse ideaal
Amsterdamse test: Tout, van Wely en Amaison
Amsterdam: Kuyt
Macarons in Antwerpen: Del Rey
Amsterdam: Douglas Delights

No comments: