17.12.08

HoHoHo, Vrolijk Kerstfeest!



Voor wie het nog niet was opgevallen: ik ben erg toe aan het kerstreces. Of liever gezegd, ik ben er eigenlijk al mee begonnen. Even pauze van bloggen, nadenken over eten, lezen over eten, schrijven over eten. Ik ga een minimum aan eetstress en kerststress over me afroepen de komende dagen. Gewoon een beetje boodschappen doen, lekker eten maken, en dat samen met vrienden en familie opeten. Heel misschien een foto maken hier en daar, maar misschien ook niet. Vakantie.

Maar als service aan de lezers, speciaal voor iedereen die al wel aan de kerststress ten prooi is gevallen, iedereen die wanhopig het internet afspeurt naar de perfecte kerstrecepten, hier een lijstje van mijn favorieten.


Het perfecte kerst voorgerecht:
Kastanjesoep

Certosino, Italiaanse kerstcake - foto´s hier, recept hier

Klassiek kerstbrood voor bij het kerstontbijt - dik besmeerd met roomboter graag!

Ook een fantastische, en verrassende, soep voor het kerstdiner: geroosterde bloemkoolsoep

Een geweldig vegetarisch gerecht: Italiaanse pannekoekjes gevuld met radicchio en paddestoelen - Fazoletti (even naar beneden scrollen)

Anders dan anders: Eend met kweepeer

Hollandse klassiekers waar iedereen gelukkig van wordt:
garnalencocktail en kalfsvleespasteitjes

Mooi om tijdens het feestseizoen in huis te hebben: Uienjam

Feestelijke visschotel: David´s Suquillo

Klassiek bijgerecht: Gestoofde rode kool

Om in te vriezen voor drukke dagen dat je geen tijd hebt om te koken: Porcini vleessaus voor pasta

Voor als het budget er doorheen is - ongelooflijk lekker voor bijna niks: pasta met zoete wortel

Kerstkleurig toetje: Gestoofde kweeperen

Lekker borrelhapje: Pittige saucijzenbroodjes

En voor de detox maaltijd als je te vaak en te veel gegeten hebt:
Thaise (soort van) rundvleessalade

Heb een mooie kersttijd, met lichtjes en glans en warmte, en eindig het jaar met hoop en optimisme. Dat is mijn wens voor iedereen! Tot snel!

1 comment:

Anonymous said...

Ga ik ook doen, al had ik net bedacht 4 kleine desserts te maken ;)

Geniet van de rust.