26.12.07

Klary's Kerstbrood



Ik ben dol op kerstbrood en het stond al heel lang op mijn lijstje van Dingen die ik Ooit nog eens Zelf wil Maken. Maandag kwam ik thuis van een middagje powershoppen en had er eigenlijk geen zin meer in, maar Emma haalde me over en wat bleek, het was eigenlijk helemaal niet veel werk. Even kneden, mengen, en dan laten rijzen terwijl wij de dvd van Pride and Prejudice bekeken. Wel de timer zetten want anderhalf uur is zo voorbij!

Ik had vorige week een tiental recepten voor kersstol verzameld en kwam tot de conclusie dat het gewoon een brooddeeg is, verrijkt met ei en boter, en gevuld met wat de bakker maar lekker vindt. Omdat er al genoeg regeltjes zijn voor hoe het allemaal wel en niet moet met kerst, gooide ik van alles wat ik nog in huis had er maar wat in. Mijn vrije versie dus:


Voor 2 kleine kerstbroden

Deeg:
Ca. 400 gram bloem
150 ml. warme melk
1 1/2 zakje gist
1 theelepel zout
1 ei
75 gram suiker
75 gram zachte roomboter
Een snuif kaneel
Een snuif gemalen kardamom
Een snuif gemberpoeder

Vulling:
Rozijnen, krenten, gedroogde cranberries, noten, geconfijte vruchtjes, geconfijte sinaasappelschil, sucade, in een verhouding naar wens, met een totaal gewicht van ca. 250 gram
250 gram amandelspijs
1 ei

Boter om het brood te bestrijken en eventueel amandelsnippers voor de garnering

Los de gist op in de lauwwarme melk. Doe het ei, suiker, boter, zout en specerijen erbij en meng goed. Doe dan de bloem erbij (begin met ca. 350 gram en voeg meer toe als dat nodig is om een stevig, niet te plakkerig deeg te krijgen) en meng tot een mooi deeg. Zet een cd op en kneed 3 liedjes lang (ca. 10-12 minuten) tot je een elastisch en glad brooddeeg hebt.
Vorm tot een bal, smeer die rondom in met wat zachte boter en leg de bal in een kom. Ca. 1 ½ uur laten rijzen op een niet te warme, niet te koude, tochtvrije plek.

Meng de spijs met een ei en zet in de koelkast.

Als het deeg gerezen is: verdeel het deeg in 2 gelijke stukken. Meng de vullingingrediënten en verdeel ook die in 2 delen. Druk een stuk deeg uit tot een platte rechthoek en strooi er wat vulling overheen. Rol de rechthoek op, druk opnieuw uit, en herhaal tot de helft van de vulling is opgebruikt. Doe hetzelfde met het tweede stuk deeg en de andere helft van de vulling.

Verdeel ook de amandelspijs in 2 delen. Druk een stuk deeg uit tot een ovale lap, vorm van de spijs een rol en leg die erin. Vouw de zijkanten van de deeglap eroverheen en zorg dat de spijs volledig door het deeg is ingesloten. (Op de foto kun je zien wat er gebeurt als je je spijsmengsel niet van tevoren in de koelkast legt: dan is het te zacht om er een rol van te vormen en krijg je dus meer een plakje spijs in je brood). Herhaal met het andere brood.

Leg een vel bakpapier op een bakplaat en vet dit in met boter. Leg de broden erop, met flinke afstand ertussen want ze gaan weer rijzen. Laat 1 1/2 uur rijzen.

Verhit de oven voor op 175 graden (dit kun je dus het beste doen ca. 20 minuten voor het einde van de rijstijd). Smeer de broden in met wat boter en bestrooi eventueel met amandelsnippers. Bak de broden 25-35 minuten, ze moeten goudbruin zijn en hol klinken als je op de onderkant klopt.

Af laten koelen en bestrooien met een flinke laag poedersuiker.

Nu heb ik een idee voor een sjiek brood met gedroogde kersen, witte chocolade, en pistachenoten. Volgend jaar met Kerst? Als ik zo lang kan wachten...

No comments: