29.11.08

Mag ik van u in de categorie kweepeer...



.... nog een kweepeerrecept of twee?

Er wordt, zo zie ik mijn statistiekenteller, heel wat afgegoogled op ´kweepeer´. (Andere favorieten van de laatste weken: kastanjesoep, hoe maak ik echte erwtensoep en macarons).
Voor iedereen die twijfelt over wat te doen met de kweeperen die je nu overal op de markt en bij Turkse en Marokkaanse winkels ziet liggen, nog een paar kweepeer suggesties.



Vorig weekend pocheerde ik kweeperen volgens de David Leibovitz methode. Zoals hij ook schrijft, waren de kweeperen na het pocheren een beetje bleekjes, maar na een nachtje te hebben gebaad in hun pocheervocht waren ze die schitterende, karakteristieke roze-rode kweepeer kleur. Ik pocheerde ze met een vanillestokje en een kaneelstokje.
De volgende dag kookte ik het pocheervocht in tot een dieprode, dikke gelei. In een blindgebakken taartbodem ging een dikke vanille banketbakkersroom (op smaak gebracht met een scheutje Bourbon). Daar de kweeperen, in plakjes gesneden, bovenop, en het geheel afgelakt met de gelei. Een goddelijk toetje.



De volgende dag had ik een paar stukjes kweepeer over en een beetje banketbakkersroom. De room lengde ik aan met stijfgeslagen slagroom, en ik bakte wat kleine bladerdeegbakjes voor elegante kweepeer petit fours.

O ja, met de kweepeerwodka gaat het goed. De fles staat rustig te wachten in een donker hoekje van de kast. Ik heb natuurlijk al 2 keer een piepklein druppeltje geproefd. De wodkasmaak wordt langzaam minder scherp, de kweepeersmaak meer uitgesproken. Ergens achterin december, als we het het hardste nodig hebben, zal ´ie perfect zijn, denk ik.

No comments: