11.11.08

Alles over Eten, maar nu even niet



Dit weekend had ik mijn vriendin Marybeth te logeren. Een internetvriendin zoals er wel meer in mijn leven zijn, tegenwoordig. Maar, zoals Dennis opmerkte, het was wel verfrissend om eens een internetconnectie over de vloer te hebben die nĂ­et de hele tijd over eten wilde praten. Marybeth wil eigenlijk helemaal niet over eten praten, ze wil over muziek praten. En ze wil gitaar spelen, en zingen. Dat was ook de reden van haar bezoek - een mini tour door de lage landen.

En dan ziet je hal er ineens zo uit


en het namiddagse kopje thee krijgt muzikale begeleiding


Het was, inderdaad, verfrissend om eens niet obsessief bezig te zijn met ´wat zal ik voor haar koken´. Het gevolg was natuurlijk dat niet alle diners die ik tijdens haar verblijf op tafel zette, even geslaagd waren. Maar ook daar bleef ik verbazend koel onder. En gisteren lukte het om tussen de Patty Griffin sing-a-longs en mijn eigen werk door, iets verrassend lekkers te maken.

Wil je zelf de muziek horen die dit weekend vulde, dan raad ik je aan om naar Marybeth d´Amico´s myspace pagina te gaan en naar het nummer Ohio te luisteren. Krijg je geen spijt van!

Simpele maar heerlijke doordeweekse pastasaus van prei en paddestoelen
voor 4 personen

2 dikke preien
2 tenen knoflook, gesnipperd
4 flinke portobella champignons, in kleine stukjes gesneden
20 gram pancetta, in hele kleine blokjes
boter, olijfolie
zout, peper, een snuf gedroogde tijm
parmezaanse kaas
350 gram spaghetti

Snij het donkerste groen van de preien. Snij de prei overlangs doormidden en spoel goed af, snij ze daarna in dikke ringen.
Verhit een flinke klont boter en een eetlepel olijfloie in een braadpan met deksel. Doe de prei erin, de knoflook, wat zout en peper en gedroogde tijm. Verhit op laag vuur tot de prei zachtjes begint te bakken. Draai het vuur zo laag mogelijk, doe het deksel op de pan en laat prei en knoflook smoren tot ze zijdeachtig zacht en gaar zijn. Af en toe kijken of het niet aanbakt, het mag beslist niet bruin worden. Het duurt een half uur tot 40 minuten tot de prei helemaal zacht en zoet is.

In een aparte koekenpan het spek zachtjes bakken tot het vet eruit loopt. De stukjes paddestoel hierbij doen en op middelhoog vuur al omscheppend bakken, ca. 10 minuten.

Kook de pasta gaar. Voor het afgieten, een kopje kookwater achterhouden.

Doe de paddestoelen bij de prei en laat nog 5 minuten samen zachtjes stoven. Proef op zout en peper. De prei wordt heel zoet, dus je hebt veel zout en peper (en parmezaanse kaas) nodig.

Als de pasta gaar is, deze afgieten en met het kopje achtergehouden pastawater bij het prei-paddestoelmengsel doen. Alles mengen, handje parmezaanse erdoor, en serveren met extra kaas.

1 comment:

Jo said...

Ik was hier beland via de chipotles (dat was vorig jaar al weer), maar dit klinkt ook heerlijk simpel en lekker... morgen maar eens proberen. Alvast bedankt voor het recept.