6.1.09

Aan de slag met raar graan





Een nieuwjaarsbeslissing: ik mag geen nieuwe rare granen/bonen/meel/pasta kopen, voor ik alle restjes raar zetmeel uit de voorraadkast heb opgemaakt.
Daarom aten we gisteren als toetje zwarte kleefrijst met kokosmelk, en staat er vanavond pompoensoep met gort op het menu.

Dat kleefrijst toetje valt in de categorie Moet Dit Maken. Toen ik erover had gelezen in het EGullet topic over het boek Cradle of Flavor van James Oseland, bleef het hangen en hangen, ik kocht een zakje zwarte kleefrijst, wat vervolgens achterin de la met rare granen belandde. Waarvandaan ik het vorig weekend opdiepte toen ik de keuken aan het opruimen was.

De rijst is van zichzelf al licht zoet en wordt nog verder gezoet met suiker (volgende keer zal ik denk ik proberen om palmsuiker te gebruiken voor wat extra smaak). De lauwwarme rijstmassa wordt vervolgens overgoten met kokosmelk waaraan zout is toegevoegd. Klinkt raar, en de eerste hap ís ook een beetje raar, maar daarna is dit bijna meteen een hoogst verslavend hapje. Ik at er gisteravond 3 bakjes van.

Het recept van Oseland vind je bijvoorbeeld hier. Het werkte niet helemaal voor mij: na zo´n 2 uur zachtjes koken (met deksel op de pan) had ik nog steeds een bodem rijst in een grote pan vocht. Ik heb wat van het vocht afgegoten, het vuur wat hoger gezet en de massa ingekookt tot het een pudding/rijstebrij-achtige substantie had. Misschien had het deksel van de pan gemoeten tijdens het koken?

Zoekend naar recepten voor zwarte kleefrijst kwam ik bijna alleen maar toetjes varianten tegen. Maar ik stel me zo voor, dat de rijst ook heel lekker is in een salade met gedroogd fruit en een bittere groente als boerenkool of snijbiet.

**********************************




Ook gevonden in de voorraadkast: een potje gort. Ik hou veel van gort (zie bijvoorbeeld hier voor een geweldige soep met gort, paddestoelen en rundvlees). Het is een winters graan, met een donkere smaak en bevredigende beet. Maar vandaag had ik, ondanks of misschien wel juist dankzij de ijzige kou, zin in een lichte soep met frisse smaken. Dit werd het: pompoen gortsoep met lente-uitjes. In de koelkast vond ik een stukje paksoi dat zijn beste tijd gehad had, de bladeren daarvan gingen op het laatst fijngesneden door de soep. Een handje spinazie, groene kool of snijbiet zou ook werken, maar zonder dat last minute groen is het even goed een heerlijke soep.

Popmpoen gort soep, voor 2 personen
200 gram pompoen in blokjes, schoongemaakt gewicht
1 klein sjalotje
15 gram boter
500 ml. bouillon (ik gebruikte een lichte groente bouillon van een blokje)
75 gram parelgort
Een snufje gedroogd lavasblad (niet teveel, het overheerst snel)
Peper, zout
Het wit en lichtgroen van twee lente-uitjes, in schuine ringen
Optioneel: 2 handjes bladgroente – paksoi, spinazie, snijbiet, waterkers, rucola bijvoorbeeld



Laat de boter smelten in een kleine soeppan en bak hierin de ui zachtjes een paar minuten. Doe de bouillon erbij en breng aan de kook. Doe de gort, pompoen, lavas, peper en zout erbij en laat met het deksel op de pan ca. 30 minuten zachtjes koken, of tot de gort gaar is maar nog een kleine bijt heeft. Doe de lente-uitjes erbij en laat nog een minuutje doorkoken. Voeg de fijngesneden bladgroente toe, roer even om zodat deze slinkt, schep de soep in kommen en serveer meteen

1 comment:

Anonymous said...

Ellende is dat met producten die je koopt (vanwege many many reasons) en vervolgens niet zo veel gebruikt. En elke keer dat je er dan tegenaan loopt, krijg je last van een schuldgevoel en de behoefte je excuses aan te bieden. ;)