2.1.09

Brownies voor Emma





Emma is vandaag 20 jaar geworden. Op de fiets leverde dat de volgende conversatie op:

ik: "Zeg, toen wij elkaar net kenden, vierde Emma toch haar 4e verjaardag?"
D.: "Uhm, ja."
ik: "En vandaag wordt ze 20?"
D.: "Uhm, ja."
ik: "En 20 min 4 is..."

Oeps. Op dat taartje, oudejaarsavond, had dus een 16 moeten staan.

Wat wel klopte, waren de 20 kaarsjes op Emma´s verjaardagsbrownies. Ik volgde mijn favoriete brownie recept uit Nigella Lawson´s How To Be a Domestic Goddess - supersimpel, lukt altijd, en het levert een enorme pan brownies op - zeker zo´n 40 stukjes. Het is mijn standaard recept als er ergens getrakteeerd moet worden. Zie voor het letterlijke recept bijvoorbeeld hier. In plaats van 300 gram walnoten gebruikte ik 100 gram walnoten en 200 gram bruine amandelen. Het basisrecept is al geweldig, maar leent zich ook uitstekend voor speelse variaties: soms doe ik gedroogde cranberries door het beslag, stukjes in rum geweekte pruim of instant espressopoeder. Brokjes witte chocolade zijn ook heerlijk erin. Als je brownies over houdt (het kan gebeuren) vries ze dan in. Omdat er zoveel chocola en suiker in zit bevriezen ze nooit echt keihard. Het worden een soort taaizachte chocolade ijsjes, die je zo rechtstreeks uit de vriezer kan eten. Mmmmmmmm....

Hoera voor Emma!

No comments: