6.1.09

Spruitjes, anders



Er lag nog een zak spruiten in de koelkast - resultaat van Dennis´ boodschappen uitstapje van zaterdag, toen ik had gezegd, "neem maar een groente mee die je leuk vindt". Ik ben dol op spruitjes, en begrijp eerlijk gezegd helemaal niet waarom ze zo´n slechte reputatie hebben. Als je googled op spruiten lees je vooral, dat spruitjes die te lang worden gekookt, of niet direct na het bereiden worden gegeten, een vieze geur en smaak krijgen en dat dat de reden is dat zoveel mensen ze niet lusten. Nu hou ik zelf het meest van echt gare spruiten (beetgaar is toch al overschat, en als het om spruiten gaat helemaal), en wat betreft bewaren: er is geen lekkerder kliekje dan een spruiten kliekje, zei mijn moeder vroeger al. Spruitjes van gisteren en een gekookte aardappel, samen opgebakken in een flinke klont roomboter, mmm.

Maar goed, met deze spruitjesmening sta ik vrijwel alleen. Vandaag besloot ik eens iets meer contemporains te doen met mijn spruitjes. Een gerecht waarbij ze knapperig blijven. Een gezond gerecht bovendien, want traditionele spruitjes associeer ik toch vooral met de Hollandse pot, vlees gesudderd in veel boter, romige aardappelpuree met nog meer boter en volle melk, enzovoorts. Deze gezonde spruiten waren heerlijk, maar volgende keer heb ik ze toch liever weer door en door gaar. Misschien binnenkort maar een spruitenstamppot maken...

Spruitjes met oesterzwammen,
hoofdgerecht voor 2, bijgerecht voor 4 personen

1 pond kleine spruitjes
2 kleine sjalotjes, in ringetjes
1 teen knoflook, gesnipperd
150 gram oesterzwammen, in reepjes
peper, zout
1 eetlepel balsamico azijn
olijfolie
wat fijngehakte peterselie
een handje fijngehakte cashewnoten.

Maak de spruitjes schoon en snij ze in de lengte doormidden.
Verhit 1 eetlepel olie in een koekenpan en bak hierin de oesterzwammen een minuut of 5 op middelhoog vuur, tot ze goudbruin zijn. Doe de sjalot en knoflook erbij en bak nog een paar minuten. Schep dit uit de pan. Doe nog een eetlepel olie in de pan en bak op middelhoog vuur de spruitjes tot ze bruine randjes krijgen en lekker nootachtig beginnen te ruiken - een minuut of 5. Doe er peper en zout bij, en blus af met een kopje warm water en laat op laag vuur nog een minuut of 5 garen, het water zal dan verdampt zijn en de spruitjes beetgaar. Is al het water verdampt voor de spruiten gaar zijn, nog wat water erbij en nog een paar minuten doorkoken.
De oesterzwammen en peterselie erbij doen en de balsamico. Nog even doorwarmen, op een schaal scheppen en wat fijngehakte cashewnoten erover strooien.

Ik vergat de cashewnoten toen ik de foto maakte. Aan tafel gooide ik ze nog snel erover heen: ze zijn wel een essentieel onderdeel van het gerecht.

No comments: