16.4.08

Mole Fiesta en Havermoutkoekjes

Het is een droevige, droevige dag als er geen mole meer in huis is. Van de december sessie was er nog één bak, die ik had meeverhuisd naar de nieuwe vriezer. De afgelopen dagen hebben we die soldaat gemaakt, genietend tot de laatste druppel. Nu is het OP, en moet ik proberen me over de hoeveelheid werk heen te zetten en gauw een nieuwe voorraad maken. Want een keuken zonder mole... is een treurige keuken.

Zondag aten we mole met varkensvlees: kleine blokjes varkensschouder, even aangebraden zodat het vet een beetje was uitgebakken, en daarna ongeveer een uur gestoofd in de mole in een warme oven.

Maandag een omelet met belegen kaas, koriander en mole:


Maandagavond gebakken eendeborst met mole, komijn quesadilla’s en guacamole:


En gisteren de allerlaatste eetlepels mole door het restje zwarte bonen en sperciebonen geroerd, met een flinke klodder frisse guacamole er bovenop een klein maar overheerlijk hapje.


En omdat ik gisteren niet hoefde te koken, alleen maar restjes hoefde op te warmen, gebruikte ik de extra tijd voor een havermoutkoekjes experiment. Testresultaat: Vers uit de oven waren ze heerlijk, nu, een dag later, smaken ze een beetje belegen en uitgedroogd. Meteen-eten-koekjes dus!


Smelt 80 gram boter en laat even afkoelen. Roer er dan 100 gram donkere basterdsuiker door, een snuf zout, 1/4 theelepel vanillepoeder, 1/2 theelepel kaneel, 1 ei. Meng 75 gram bloem met 1/2 theelepel bakpoeder en 100 gram havermout en roer de droge ingredienten door het boter mengsel. Schep eetlepel-grote hoopjes op de bakplaat en bak ca. 12 minuten op 180 C.

Ik denk, achteraf, dat de bakpoeder de boosdoener is. Volgende keer zonder proberen, dan zullen ze wat platter blijven maar beter houdbaar zijn.

1 comment:

MEM said...

Bogus! You didn't even tell us you'd already been in southwestern territory for days...good thing we didn't make mole last night. I almost did!