28.2.08

Tempus Tempeh


Het is een bewezen feit: hoe voller je leven is, hoe meer tijd je hebt, en hoe minder je te doen hebt, hoe drukker je het lijkt te hebben. Een vriend van mij die een tijdje werkeloos was, had als favoriete anecdote over die levensfase hoe hij er de hele dag over kon doen om 1 brief te posten. Netto tijd bestaat niet. Als je een middag vrij bent, en denkt: ik zorg dat ik om half 2 thuis ben, om 2 uur achter de computer zit, dan kan ik 4 uur werken tot ik om 6 uur het eten ga klaarmaken. Een halve werkdag, 4 hele uren, wat een hoop werk kan je daarin verzetten. Maar het lukt niet. Nog los van de traceerbare afleidingen – de ratten wat aandacht geven, kopjes thee zetten, even kijken wat er bij Oprah gebeurt, favoriete internetfora en blogs checken – is er de tijd die simpelweg verdwijnt, in het niets oplost. Ineens is het half 6 en ben je misschien 2 uur productief geweest, en je begrijpt niet waar de tijd heen is gegaan, en je bent ontevreden over jezelf, in plaats van dat je gelukkig bent met een middag die bestond uit werk en plezier…

Gisteren had ik heel erge trek in tempeh. Een eigenaardig verlangen. Zin in chocola, patat met mayonaise of biefstuk, oké, maar wie smacht er naar gefermenteerde sojabonen? Als je googled op tempeh kom je uit bij massa’s vegetarische en veganistische bloggers, en kun je je niet aan de indruk onttrekken dat veel mensen tempeh eten omdat ze NIET iets anders eten.

Ik ben dus dol op tempeh. Maar de laatste paar keer dat ik het maakte, ging het niet helemaal goed. Ik smeerde de plakken in met sambal en ketjap en bakte ze dan in een hete koekenpan. Maar door de dikke marinade, en vermoedelijk door de suikers in de zoete ketjap, zat ik dan vaak met iets te heftig gecarameliseerde tempeh. Verbrand, dus eigenlijk. Wat leerde ik daarvan? Een keer of 4, leerde ik niks. Gisteravond, na een werkdag die om 7 uur was begonnen met het poetsen van het huis, met aansluitend 8 uur kantoorbaan, wist ik het ineens. De marinade moest dunner. Zo worden de smaakmakers bijna helemaal door de tempeh opgezogen, en kun je de stukjes bakken zonder dat ze verbranden. En de combinatie van pittige, sappige tempeh met frisse ijsbergsla was ook een nieuwe, en zeer geslaagde, inspiratie.
Erbij: de laatste restjes eiermie, als een salade met pinda-hoisindressing. Zoals we vaker met mijn recepten kun je natuurlijk alles door deze salade gooien wat je maar lekker lijkt – peultjes, taugeh, sperziebonen, stukjes courgette, wortel of aubergine. Onmisbaar, wat mij betreft, zijn alleen de komkommer en het ei – het ei omdat het zo heerlijk smaakt met de dressing, en de komkommer voor het knapperige contrast met ei en saus.


IJsbergsla met tempeh
Voor 2 personen

6 grote bladen ijsbergsla
100 gram tempeh, in kleine blokjes
50 gram shii-takes, in plakjes
2 bosuitjes, in ringetjes
Marinade:
1 eetlepel dikke zoete ketjap manis
1 grote eetlepel sambal badjak
1 theelepel fijngehakte gember
1 teen knoflook uit de knoflookpers
Olie om te bakken

Meng de ingrediënten voor de marinade door elkaar en voeg zoveel water toe (ca. 2 eetlepels, mis-schien meer) tot je een mengsel hebt met de consistentie van karnemelk. Giet dit over de tempeh, goed doorroeren zodat alle blokjes met de marinade bedekt zijn, en ca. een half uur laten staan (af en toe omscheppen).
Verdeel de bladen sla over 2 borden.
Verhit een eetlepel zonnebloemolie in een koekenpan. Als de olie heet is, de tempeh (inclusief marina-de, maar waarschijnlijk is alles in de tempeh verdwenen in de pan doen en al omscheppend een paar minuten bakken op hoog vuur. Dan de paddestoelen erbij en nog een paar minuten bakken. tenslotte de bosui erbij en die nog even meewarmen. Als het er erg droog uitziet, een scheutje water (of rijstwijn mocht je het in huis hebben) erbij.
Schep het hete tempehmengsel in de slabladeren. Oprollen en opeten.



Noedelsalade met hoisin-pindadressing
Voor 2 personen

100 gram eiernoedels
3 niet te hardgekookte eieren
1 kleine rode paprika, in hele dunne reepjes
¼ komkommer, gehalveerd en in dunne plakjes
1 theelepel sesamolie

Dressing:
1 volle eetlepel pindakaas
1 eetlepel hoisin saus
1 eetlepel Japanse (zoute) sojasaus
Een flinke scheut sriracha
2 theelepels rijstazijn

Kook de noedels gaar en spoel ze af, eerst met koud en daarna met heet water. Zo zijn ze tegen de tijd dat je ze gaat eten, niet ijskoud maar op kamertemperatuur, wat een stuk lekkerder is) .Doe ze in een kom en hussel om met de sesamolie.
Verdeel de noedels, komkommer, paprika en partjes ei over 2 borden.
Meng alle dressing ingrediënten door elkaar en doe er zoveel water bij, tot je een dikke maar giet-bare substantie hebt. Schenk over de salade.
Wat fijngehakte pinda’s of cashewnoten zouden er lekker bij zijn, maar die had ik niet in huis helaas…

6 comments:

MEM said...

"...maar wie smacht er naar gefermenteerde sojabonen?"

ik, ik, ik...

Klary Koopmans said...

ik ga op tempeh missie.. dit was zo lekker dat ik het op mijn volgende feestje ga maken!

Chris said...

Ik krijg direct weer trek in tempeh. Maak het bijna net als jij, maar in plaats van geraspte gember doe ik er gembersiroop in.

Anonymous said...
This comment has been removed by a blog administrator.
Unknown said...

O ik houd ook erg van Tempe!
Heb er helemaal zin in na het lezen en zien van je blog!

Groet,
Barbara
www.hapklaar.cultuurbarbara.nl

Unknown said...

Mijn methode: eerst de tempeh ongemarineerd in een niet zuinige hoeveelheid arachideolie op laag vuur uitbakken tot het krokant wordt. Neem hiervoor rustig een uur de tijd. Later eventueel ui en rode paprika erbij en pas op het laatst knoflook en de marinadesaus gewoon in de pan gieten en roeren. Hoi Sin Sauce van Blue Dragon is daar prima voor, eventueel aangevuld met wat Ketjap Asin. Maar ik heb ook wel eens van die Conimex Marinadesaus gebruikt. Vanavond heb ik er ook nog een handje pinda's ingegooid en dat beviel goed.