5.3.08

Een sojaboon met uitzicht


Over gefermenteerde sojaproducten gesproken. Dit (op de lepel) is miso, de Japanse sojabonenpasta die de basis is voor de beroemde misosoep. Miso kan gemaakt worden van alleen sojabonen, of een combinatie van soja en een ander graan (gort, rijst). Het fermentatieproces is te danken aan de schimmel Aspergillus oryzae (en, voor de schimmelfanaten onder ons: tempeh ontstaat dankzij een andere, namelijk de Rhizopus oligosporus. Dank u, Google).

Soja en schimmel, een gouden combinatie. De smaak van miso is moeilijk te omschrijven maar als je het een keer hebt geproefd (of zelfs geroken) is het onmiskenbaar, en pas op, het is verslavend. Miso is heel zout, maar gek genoeg is ‘zoet’ de smaak die het meest opvalt als je ervan proeft. Nu zijn er vele soorten miso, en ze smaken allemaal anders - afhankelijk van het gebruikte graan en hoelang het ge-rijpt heeft (een paar maanden of een paar jaar), maar ik heb standaard een bakje rode sojamiso in de koelkast staan. Voor snelle misosoep, gemaakt met instant dashi van de Japanse supermarkt en een paar lenteuitjes en blokjes tofu is het ideaal. Het blijft eeuwig goed, is mijn ervaring.



Vorige week kookte ik het laatste maaltje in de oude keuken. Daarna hebben we uit gegeten, bij vrienden, familie en Ikea, ik heb soep uit blik opgewarmd en nog af en toe een tosti gebakken, maar gekookt wordt er niet meer. Vanaf volgende week, als ik een beetje snel ben met het uitpakken van dozen keukengerei, Nieuw Eten uit de Nieuwe Keuken. Ik twijfel nog over wat mijn eerste diner op het nieuwe adres moet worden. Wie heeft er een goed idee voor een inwijdings-recept?


sneak preview van de keuken


en dit wordt straks mijn uitzicht als ik de sla sta te wassen. Niet slecht, toch?

Maar eerst nog even die zalm met miso. Supersnel supersimpel en heerlijk.

Voor 2 personen
2 moten zalmfilet
1 flinke eetlepel rode misopasta
1 eetlepel mirin (zoete rijstwijn)
½ eetlepel rijstazijn
1 eetlepel water
Meng miso, mirin, azijn en water door elkaar. Het moet een niet te dikke saus worden. Leg de zalm in een ovenschaaltje en giet de saus erover heen. Laat een half uurtje marineren.
Verhit de oven voor op 190 C. Bak de moten ca. 15 minuten (misschien iets langer of korter afhankelijk van hoe dik ze zijn).
Wij aten de zalm met sobanoedels en spinazie, met een knoflook-sesamdressing.

4 comments:

gipskruit said...

Heerlijk
Het uitzicht en een mooie nieuwe keuken.
Nu nog een recept ja ....dat zou ik zo niet weten.:)

Maar genietze straks van al dat nieuws/moois

kattebelletje said...

zodra je in die mooie keuken staat met dat weidse uitzicht is eerder de vraag wat je niet als eerste zal koken ;-)

Anonymous said...
This comment has been removed by a blog administrator.
Anonymous said...
This comment has been removed by a blog administrator.