27.2.08

Marqt, nieuwe droomwinkel



Als je op 1 dag door 3 verschillende mensen op een nieuwe culinaire hotspot wordt geattendeerd, dan kun je niet anders dan op je fiets springen en zelf gaan kijken wat er aan de hand is. (Er bleek ook weer eens dat ik hopeloos achterloop als het op nieuwtjes aan komt, maar ook werd weer bewezen dat je zelf niet alles hoeft te weten zolang je maar genoeg mensen kent die je op de hoogte houden).

Er worden dagelijks in Amsterdam nieuwe winkels en nieuwe restaurants en bars en places-to-be geopend, maar niet vaak kom je iets tegen wat niet alleen nieuw is, maar ook echt anders.

Marqt is een nieuwe winkel maar vooral een nieuw winkelconcept.
Marqt werd opgericht door Quirijn Bolle en Meike Beeren, allebei voorheen werkzaam bij Ahold. Onvrede over de gangbare supermarktcultuur, waar schaalvergroting en winstmarges belangrijker zijn dan de kwaliteit van het aanbod, en waar geen plaats is voor kleine producenten voor wie het niet haalbaar is om minstens 800 winkels te bevoorraden, bracht Bolle ertoe na te denken over een nieuwe manier van boodschappen doen.
In dit artikel noemt hij het zelf "commercieel haalbaar idealisme". Het idee van aandacht voor lokale producenten, een winkel waar de smaak en de kwaliteit van het product centraal staan, een winkel waar het assortiment niet gericht is op de grootste gemene deler van de Nederlandse bevolking maar waar bijzondere en onalledaagse producten in het schap liggen naast de melk, kaas en appels... het klinkt als een sprookje, het antwoord op al mijn boze winkeltirades.

Marqt ging deze week open en het eerste wat opvalt als je binnenkomt is de jubelstemming die heerst onder zowel personeel als bezoekers. Ik zeg bewust bezoekers en niet klanten, omdat ik het gevoel had dat veel mensen (net als ik!) de boel eens kwamen uitchecken, en niet zozeer bezig waren met de dagelijkse inkopen. De winkel is schitterend ingericht, zonder overdreven poespas, strak maar toch gemoedelijk en laagdrempelig.

Terwijl ik de appels bekijk word ik aangesproken door een medewerker (dat is de trend: voortdurend wordt je aangesproken door Marqtpersoneel dat vraagt of ze je kunnen helpen, of je alles kunt vinden, wat je van de winkel vindt, of je suggesties hebt – dat zal er wel een beetje vanaf slijten de komende tijd, maar ik hoop dat de servicegerichtheid en de bereidheid om naar de klanten te luisteren, blijven bestaan). Ik vraag hem waar de groenten en het fruit nu precies vandaan komen. In de winkel, en op de website, staat als leverancier Mijn Boer – een soort overkoepelende organisatie waarbij verschillende boeren uit de omgeving van Amsterdam zijn aangesloten. Klinkt toch een beetje onpersoonlijk, Mijn Boer, als ik niet weet wie die boer is, zeg ik. "Nou, de appels zijn van boer Kuik, en de andijvie van boer Knook, en.." (de namen heb ik niet verzonnen, de combinatie met hun product misschien wel).
"Zou het dan niet leuk zijn, zowel voor boer als klant, als zijn naam bij het product stond?" (ja, zo’n bemoeial ben ik altijd in winkels. Geen wonder dat Dennis niet graag boodschappen met me doet). "Tsja, daar zegt u wat, misschien wel." Ik vervolg mijn weg, kom na 5 minuten weer uit bij de appels en zie eerder genoemde medewerker in de weer met krijtjes: hij schrijft Boer Kuik op een bordje. En hoewel ik niet weet of er nu bij alle producten een leveranciersnaam zal komen te staan, is het wel enorm bevredigend als je suggesties zó snel opgepakt worden.

De naam Marqt is me iets te gezocht, maar ik mag vermoedelijk al blij zijn dat ze de zaak niet Fresh of Superfood of zoiets hebben genoemd. Een zekere guitigheid is ze niet vreemd: door de hele winkel staan bordjes met 'grappige' uitspraken (naast de carrotcake: ken je die mop van het konijn dat bij de bakker komt?)

Maar het leukste van Marqt is wat je er kan kopen. Blozende Hollandse appels en prachtige kolen. Pompoenen, aubergines en Thaise basilicum. Vruchtensap en jam van de Marienwaerdt. De eerste verse rabarber die ik dit jaar zag. Veel spullen uit de regio, maar ook heel veel spullen van ver weg: Canadese wilde zalm, Zwitserse kaas, Japans zeewier, Italiaanse pastas, Chinese thee. Het is niet allemaal lokaal en het is niet allemaal biologisch, maar het is wel allemaal - echt allemaal – ik zag er niks wat ik niet had willen eten – lekker.

Is er een andere winkel in de stad waar je na je werk een biologische kalfsschnitzel, een bosje kraakverse groene asperges en een pak ambachtelijke tagliatelle kunt kopen? Een stukje perfect gerijpte Stilton voor bij de borrel, een tablet Green & Blacks chocola voor bij de thee? Volgens mij niet. Ik was een kwartier in de winkel en het trof me als een volmaakt huwelijk tussen de verantwoorde natuurwinkel en de smakelijke traiteur. Ik werd er heel blij van.

Gisteren had ik niks nodig, maar ik kocht toch maar een brood, een fles appelsap, een zakje babypaprika’s en 2 verrukkelijke scamorzini affumicata (gerookte mozzarella). Ik ga snel terug.

Marqt
Overtoom 21-25, Amsterdam
open ma-za 08:00-21:00

2 comments:

MEM said...

Wow, are you sure you were still in Amsterdam, awake, etc? I think you probably experienced a historic Dutch customer service event during the Boer Kuik business.

Can't wait to check it out...and you're right, how fantastic that it's not named Superfood or Freshtastic Foods, etc.

Aranka said...

Ik had eerder wel al over dit iniatief gelezen en het leek me toen al een fantastisch concept.
Wat een heerlijkheid moet het zijn om daar op fietsafstand van te wonen :-)