27.1.08

Favoriete stamppot

de foto die bijna niet was

Er zaten nog 2 fantastische Herman de Wit rookworsten in de vriezer, en ik had zin in stamppot, maar geen gewone stamppot. Bij de groenteman op de markt lagen zakken met afgekeurde, maar zover ik kon zien nog in prima conditie verkerende zoete aardappels – een grote zak voor 50 cent. En ik zag een spitskool, bedacht me dat het heel lang geleden was dat ik daar iets mee gedaan had. Spitskool-zoete-aardappelstamppot, waarom niet? Ik had er geen al te hoge verwachtingen van - een snelle hap voor de zaterdagavond, na een dag van grote schoonmaak, en voor we naar een feestje gingen. Maar toen we ons bord half leeg hadden zei Dennis dat dit na boerenkool zijn favoriete stamppot zou worden, waarop ik zei: "het was maar een experiment, de kans dat je dit nog eens krijgt is minimaal", waarop hij zei, dat dat eeuwig zonde zou zijn.

Dus toch nog maar even de camera tevoorschijn gehaald, en vervolgens heb ik achteruit gedacht en gereconstrueerd hoe het experiment tot stand kwam. Hier is ie dus, zoete aardappel-spitskoolstamppot, of andersom, net wat je wil, bewaard voor de eeuwigheid. De gecaramelliseerde uien zou ik er zeker bij maken, de zachte, zoete stamppot heeft een textuur en smaak contrast nodig.

Voor 2 personen

Voor de stamppot:
de helft van een kleine spitskool, gesneden
ca. 600 gram zoete aardappels, geschild en in grote stukken gesneden
2 grote tenen knoflook, fijngesneden
1 eetlepel fijngehakte verse rozemarijn
2 eetlepels olijfolie
Peper en zout

Voor de ui:
1 hele grote rode ui of 2 kleinere, in ringen
Klontje boter
Scheutje olijfolie

Verhit de 2 eetlepels olijfolie in een bakpan en bak hierin de knoflook op laag vuur tot deze zacht maar niet bruin is. Doe de kool en rozemarijn erbij, zout en peper en laat met het deksel op de pan zahctjes stoven (ca. 15 minuten), de kool moet dan zacht zijn maar nog een beetje beet hebben. Zet opzij.



Verhit de boter en olie in en koekenpan en bak hierin op middelhoog vuur de uienringen, tot ze geslonken zijn en donkerbruin en zoet en kleverig. Het verschil tussen diep caramelliseren en verbranden is soms maar heel klein, en dan heb je in plaats van zoete uien bittere uien – dus let goed op en blijf roeren. Het duurt ongeveer een half uur voor de uien klaar zijn. Blus ze af met een (liefst enigszins zoete) alcohol, bijvoorbeeld zoete sherry of Marsala. Niet teveel, je wilt geen jus of saus creĆ«ren, maar de uien net een beetje smeuiigheid meegeven. Breng op smaak met zout en peper. (In feite heb je nu de snelle smokkelversie gemaakt van uienjam.)


Kook de zoete aardappel in gezouten water tot de stukken gaar zijn, gier ze af en stamp ze met een scheutje olijfolie. De oranje zoete aardappel die wij hier kunnen kopen heeft vochtiger vlees dan een gewone aardappel, en je hebt dus geen melk nodig om een mooie puree te krijgen. Roer de gebakken kool door de aardappel en warm de stamppot nog even goed door. Serveer met de uien en een flink stuk goede rookworst.

2 comments:

Anonymous said...

eeHa die Klary,

Ik mag geen aardappelen, vandaar dat ik altijd op zoek ben naar zoete aardappel recepten.
Omdat dat eigenlijk een knol is die ik wel mag.

Dus deze stamppot uitgeprobeerd en ik kan niet anders zeggen;Overheerlijk.

Groeten van Daan

Anonymous said...

Ook lekker met een sukadelapje ipv worst. Staat hier eveneens in de top10 lekkerste gerechten aller tijden.
In plaats van sherry kun je ook rose met een lepeltje vossebessenpuree gebruiken. De gecaramelliseerde rode ui smaakt er geweldig bij!

Lekker en gezond dus bedankt,

Marianne