1.1.08

Lijstjes, vooruit en achteruit

de allersimpelste, allerlekkerste spaghetti in Visso, Umbria

Laatst probeerde ik een gedachte-experiment: hoe zou het zijn als Kerst en Oud en Nieuw niet in 1 week zouden vallen? Stel je voor dat we al in augustus Kerst hadden gevierd. En dan bedoel ik niet: hoe zou het voelen om hartje zomer een feestmenu in elkaar te draaien, want dat zou voor mij geen probleem zijn – gegrilde aubergine in plaats van spruitjes, rabarbertaart in plaats van kerstcake – maar: hoe zou je je voelen als de kerstdagen niet gekleurd werden door het eindejaarsgevoel?

De vrienden op wie ik mijn gedachte-experiment losliet keken me allemaal glazig en niet-begrijpend aan. Wintertijd, korte dagen, lange avonden, guur weer, rode wijn, kaarsjes en glitter, zware kost: het hoort bij december, het hoort bij Kerst, en bij het eind van het jaar. Waarom zou je zelfs maar proberen ze los van elkaar te zien?

Kersttijd is ook lijstjestijd. Alle bladen en kranten staan niet alleen vol met tips voor kerstcadeaus, feestwijn en uitgebreide diners, maar ook met terugblikken en jaaroverzichten. Tussen het aardappels schillen en kerstcadeautjes kopen door hoef je je niet te vervelen: overal vind je opsommingen met de mooiste, de beste, de leukste en de lekkerste .... van 2007. En als je daar nog niet genoeg aan hebt, zijn er ook nog de vooruit-blikken: voorspellingen en trends voor het nieuwe jaar.



In de Elle Eten stond 1 van de meest rare lijstjes die ik deze december zag. Wat is 'uit' en wat is 'in' in 2008? Wat moeten we kopen, koken en eten om er helemaal bij te horen volgend jaar, aan de hippe top te staan? Janneke Vreugdenhil houdt het nog simpel door te melden dat flessenwater en foute vis uit zijn en kraanwater en duurzaam gevangen vis in. Daar kan ik niks tegen in brengen. Maar wat te denken van de aanbevelingen van fooddesigner Marielle Bordewijk, foodwatcher Anneke Ammerlaan en de redactie van Elle Eten zelf, die ons vertellen dat smoothies, vergeten groenten, tapas, kikkererwten, dubbel gedopte tuinbonen, parmaham, honing-mosterddressing, Roseval aardappels en citroenen UIT zijn?

Ik heb per jaar niet zoveel goede voornemens, maar 1 voornemen dat ik elk jaar tevergeefs maak is om me niet zoveel op te winden en te ergeren. Maar sorry, als ik in 1 van de weinige serieuze eet-tijdschriften van Nederland lees dat vergeten groente, citroenen en kikkererwten passé zijn, dan moet ik 3 keer diep ademhalen om niet in een scheldtirade los te barsten.

Het zal allemaal we niet zo serieus bedoeld zijn. Hoop ik dan maar. Toch begrijp ik het niet, en ik denk dat het komt omdat een visie op eten die, zelfs tongue in cheek, kan beweren dat wie zichzelf aan de dinertafel met hippe vrienden niet te schande wil maken, maar beter geen kikkererwten kan koken, zo mijlenver afstaat van mijn eigen visie op eten. Lekker eten raakt nooit uit de tijd! Waarom zou je concessies doen aan smaak, alleen om modern te zijn? Natuurlijk volgt de culinaire kunst de mode, en natuurlijk is het geweldig dat er chefs en restaurants zijn die zichzelf voortdurend willen vernieuwen, die op zoek zijn naar nieuwe smaken, nieuwe combinaties en nieuwe technieken. Die trends te volgen, is spannend en inspirerend. Maar waarom kunnen we geen nieuwe ontwikkelingen omhelzen zonder eeuwenoude ingrediënten als 'ouderwets' af te schrijven?

Ik ga kikkererwten eten in 2008, en mijn tuinbonen dubbel doppen. Ik ga eten wat ik lekker vind waneer ik dat wil. Ik ga genieten, leren, me laten inspireren. Ik ga mijn vrienden en familie te eten geven en ze gelukkig maken met wat er uit mijn keuken komt. Dat is mijn voorspelling voor 2008. En hier is een kleine terugblik op mijn eten van 2007: in sneltreinvaart ben ik door al mijn eet-foto’s gezoefd, en dit waren de plaatjes die eruit sprongen, de gerechten waarvan de smaak me nog helder voor de geest stond. Een kleine, persoonlijke selectie.

porcinilasagna

inktpasta, inktvis, basilicum, parmezaan - Uliassi, Senigallia

aspergerisotto, asperges, zelfgerookte zalm

het mooiste van de lente: aardbeienrabarber crumble

appelcake met caramelglazuur en walnotenijs

macarons van Pierre Herme

geweldige biefstuk met Gorgonzolaboter

boontjes gestoofd met andijvie

klassieke asperges

marks ongelooflijke quesadilla's

Dorie's chocolate cheesecake

3 comments:

kattebelletje said...

Waarschijnlijk betekenen deze lijstjes dat al deze dingen mainstream worden, zodat de trendsetters koortsachtig iets nieuws moeten zoeken. En dan verzinnen ze wat!
Ik zou niet weten hoe je kunt bedenken dat dubbelgedopte tuinbonen uit zouden kunnen zijn (het lijkt me nogal een minitrend), maar ja, trendwatchen is een kunst.

Klary Koopmans said...

Inderdaad, en niet mijn kunst! trouwens, mooie blog heb je, ik ga rondkijken bij de Chinese recepten.. ik weet veel te weinig van Chinees koken!

MEM said...

I'm pretty sure this is the only time that Pierre Herme and I will both be on the same food-related list, so for that I must thank you deeply. Here's to more duck quesadillas in 2008! After I drop a kilo or two.