2.1.08

Iets uit Niets


Nou ja, echt niets is het niet. Verse (bevroren) kapucijners, een citroen, een aardappel, een ui, peterselie, rozemarijn, paddestoelen, wortels en gerookt spek. Noem dat maar niets! Maar iets uit niets betekent bij ons koken zonder naar de winkel te gaan, boodschappen doen in je eigen koelkast, het beste maken van wat je al in huis hebt. Een uitdaging, des te meer na een vrije dag of weekend, als je voorraadjes aardig zijn uitgedund. Maar keer op keer blijkt dat er bijna altijd genoeg te vinden is voor een lekker, en zelfs verrassend, maal.

Ik kom zo ook al vast in de juiste stemming, want ik mag van mezelf niets meer kopen wat niet binnen 2 maanden op gaat. Begin maart gaan we namelijk verhuizen, en alles wat er dan nog hier in de kast staat, moet worden ingepakt, verhuisd en uitgepakt. En verhuizen is al erg genoeg. De komende maanden eten we ons dus door vriezer en voorraadkast heen, en koop ik geen vage potjes Oosterse saus of chilipasta… dat mag weer als ik in mijn nieuwe keuken ben en daar de planken moet vullen.

Het Iets uit Niets van vandaag pakte heel goed uit. Het is zo koud buiten dat ik zin had in soep, en waarom eigenlijk geen kapucijnersoep? Als garnering bakte ik fijngesneden rookspek en hele kleine blokjes aardappel. Ik weet niet meer waar ik het idee vandaan heb om voor dikke, romige soepen een garnering te maken, maar ik doe het nu eigenlijk standaard. Er is altijd wel iets te bakken in huis, al is het maar een uitje of een aardappel, en met zo’n schep krokant gebakken spul wordt een gepureerde soep ineens een stuk minder saai om te eten: je hebt smaak- en structuurcontrast.


Kapucijnersoep
Ca. 350 gram verse kapucijners
Een flinke aardappel, gehalveerd
Een kleine ui
300 ml bouillon
Scheutje melk
Zout en peper
Klein beetje rookspek, in kleine blokjes
Klontje boter

Bak de fijngesneden ui en de helft van de aardappel (in stukken) in de boter tot de ui glazig is. Afblussen met de bouillon en dan 10 minuten laten koken tot de aardappel zacht is. De kapucijners erbij en koken tot de kapucijners gaar zijn (ca. 5 minuten) Pureer met de staafmixer en breng op smaak met zout en peper. Scheutje melk erbij. Door een zeef wrijven zodat je een mooie gladde soep krijgt. Eventueel wat verdunnen met water.
Vlak voor het serveren de andere helft van de aardappel in hele kleine blokjes snijden en samen met het spek bakken tot het spek krokant is en de aardappel goudbruin en gaar. Dit mengsel voorzichtig op de soep scheppen.


Hartige cake
150 gram zelfrijzend bakmeel
75 gram boter, gesmolten en afgekoeld
2 eieren
Snufje zout
Vulling: wat je maar wilt – ik gebruikte nu gebakken paddestoelen met knoflook, spekjes en rozemarijn, en een handje parmezaan. Breng de vulling ook goed op smaak met zout en peper.
Meng eerst bloem met de eieren en de boter en het zout, schep dan de vulling erdoor. Dit mengsel ging in een kleine (beboterde en bebloemde) cakevorm van 10 bij 25 centimeter: het werd een laag cakeje, maar dat was als hapje bij de soep eigenlijk precies goed. Ca. 30 minuten bakken op 175 C.

No comments: