5.11.07

Soep-zoenoffer


Wat betekent het als het lange tijd stil is hier op het weblog? Het betkent niet dat er hier niks gegeten word. We eten, meestal lekker, en af en toe zelfs bijzonder lekker. Maar we eten veel klassiekers uit mijn repertoire, en weinig nieuwe interessante of geinspireerde dingen. Want ik heb het Druk. Lang heb ik geprobeerd niet zo iemand te worden die als eerste en enige antwoord op de vraag ´hoe gaat het´ alleen kan antwoorden ´nou, druk, heel druk!´. Maar sinds ik 2 banen heb, en we ook nog in een huizencaroussel zitten (huis kopen, huis verkopen, huis opknappen, schilders over de vloer, grote schoonmaak, huizen kijken) ben ik nu dus toch in die kuil gevallen. Druk, druk!
Het zal wel snel weer ophouden, want de 2 banen zijn allebei eindig. Straks komt er tijd, heel veel tijd, en wat heb ik veel mooie plannen voor het invullen van die tijd. Maar intussen begrijp ik niet hoe er mensen kunnen zijn met een baan, misschien nog een gezin om voor te zorgen, een sportschool om naar toe te gaan en vrienden om mee af te spreken, die er dan toch nog in slagen hun blog bijna dagelijks bij te werken. Ik moet het maar toegeven. Ik wist al dat ik geen goed georganiseerde huisvrouw ben, en een georganiseerde kok ben ik ook al niet (kwam vandaag nog een potje piccalilly tegen wat al in januari van dit jaar zijn beste tijd gehad had) en laten we het dus maar officieel maken: ik ben geen model-blogger.

Wat ben ik wel? een ploeterende blogger die belooft haar leven te beteren.
Voor nu: een heerlijke, simpele soep, perfect voor de gure herfstdagen. Jaren geleden at ik bij vrienden een aubergine-bonensoep, die om de een of andere reden laatst ineens in mijn gedachten kwam. Die dag leek niets anders geschikt voor het avondeten dan een soep die zowel aubergine als peulvruchten bevatte. Improviserend met wat er zoal in huis was, werd het dit.

Aubergine-spliterwtensoep
voor 2 personen

1 kleine aubergine, in blokjes
50 gram gele spliterwten
1 kleine ui, gesnipperd
1 teen knoflook, gesnipperd
1 verse chilipeper, fijn gesneden
2 blaadjes laurier
1 eetlepel Turkse rode paprikapasta
olijfolie
citroensap
peper en zout
500 ml. water
volle joghurt of creme fraiche
verse munt, fijngehakt

Verhit een eetlepel olijfolie in een pan. Fruit de ui, chili en knoflook zachtjes tot ze zacht zijn en doe dan de aubergine en de laurier erbij. Bak op middelhoog vuur tot de aubergine zacht begint te worden.


Doe 500 ml. water erbij, voeg dan de paprikapasta en de spliterwten toe. Breng aan de kook en laat met het deksel op de pan zachtjes ca. 40 minuten koken. Af en toe roeren en als het te dik wordt of dreigt aan te branden, wat water erbij.

na die 40 minuten moet je een dikke, gebonden soep hebben, de groenten zijn stukgekookt. Zo niet, dan kun je nog even de staafmixer erin zetten.
Op smaak brengen met peper en zout en een beetje citroensap. Vlak voor het serveren nog een klein scheutje olijfolie toevoegen.
in diepe borden scheppen. Een beetje yoghurt of losgeroerde creme fraiche erop druppelen en de soep garneren met verse munt.
Als je het wat pittiger wilt, bestrooi de soep dan nog met wat gemalen chilipeper.

No comments: