25.11.07

Gewoon een hele lekkere cake


Soms moet het gewoon zijn. Appeltaart, boterkoek of cake. Geen ingewikkelde taarten of brownies of koekjes met van alles erin. Ik wil vaak elke keer dat ik iets bak iets nieuws uitproberen, maar eigenlijk is er wel iets voor te zeggen om een paar standards in je repertoire te hebben die je zonder al te veel moeite kan produceren, als er plotseling vraag is naar Iets Zoets.

Cake, hoe simpel ook, is niet mijn sterke punt. Te droog te flauw te aangebrand. Terwijl goede cake zo lekker kan zijn: het volmaakte huwelijk van alle onmisbare bak-ingredienten – boter, bloem, eieren, suiker.

Deze cake zou mijn standaardcake kunnen worden. Ik heb hem nu 2 x gemaakt en hij was 2x heerlijk, en ik zocht vandaag al naar een excuus om hem binnenkort weer te maken. Het is mijn versie van dit recept wat ik op het internet vond, en de tweede keer dat ik hem maakte heb ik er zowaar aan gedacht mijn wijzigingen en extra stapjes op te schrijven, zodat hij hopelijk de derde keer ook weer lukt. Mijn belangrijkste wijziging was de zure room te vervangen door volle joghurt, omdat ik die altijd in huis heb.
Het enige nadeel (als het een nadeel is) van deze cake: het is een recept voor een enorm baksel. En ik heb nog niet geprobeerd of het ook werkt als je alles halveert en een kleinere vorm gebruikt (dat kan in bak-land soms rampzalige resultaten geven).
Probeer hem toch maar, en neem hem mee naar je werk. Hij zal verdwijnen als sneeuw voor de zon, en iedereen zal zeggen: ik was vergeten hoe lekker een simpele, ouderwetse cake kan zijn.

Het originele recept gebruikt alleen citroenrasp en -sap, en zo maakte ik hem de eerste keer. De tweede keer maakte ik hem met sinaasappelrasp en citroensap. De volgende wordt denk ik een limoenversie...


Citrus-joghurtcake
375 gram bloem
1/2 theelepel baking soda
1/2 theelepel zout
240 gram zachte boter (gebruik de resterende 10 gram van het pakje boter om je vorm in te vetten)
375 gram suiker
6 eieren, op kamertemperatuur
75 ml citroensap (sap van 2 flinke citroenen)
rasp van 2 sinaasappels of rasp van 2 citroenen
250 ml. volle joghurt

Verhit de oven voor op 175 C.
Zeef de bloem met het zout en de baking soda. Vet een grote tulband/ ringvorm in met boter en bestuif deze met bloem (de vorm moet een capaciteit van minstens 2 liter hebben). Doe de suiker in een kom en doe de citrusrasp erbij. Wrijf nu met je vingers de rasp in de suiker, tot de suiker en vochtig en oranje/geel van kleur is (deze techniek leerde ik van Dorie Greenspan, het is een geweldige manier om de vluchtige geurigheid van citrusrasp optimaal tot zijn recht te laten komen).

Klop de boter romig met de mixer (ca. 5 minuten, zorg dat je echt begint met heel zachte boter anders werkt het niet). Doe het suiker-rasp mengsel bij de boter en klop nog 5 minuten, het mengsel is eerst korrelig maar wordt langzaam romig en egaler.
Klop nu 1 voor 1 de eieren erdoor.
Voeg dan het citroensap toe, klop opnieuw, en als dat helemaal is opgenomen in het beslag, begin je met het toevoegen van de bloem. Doe dit in 3 keer, en klop steeds tot de bloem is opgenomen. Voeg tenslotte de joghurt toe en meng zo kort mogelijk tot je een egaal beslag hebt.

Giet het beslag in de vorm en bak ca. 1 1/2 uur. Hoe lang de cake moet bakken hangt af van de vorm die je gebruikt. De eerste keer maakte ik hem in een hoge tulbandvorm en duurde het inderdaad 1 1/2 uur voor hij goed was, de tweede keer gebruikte ik een lage ringvorm en was hij na een uur klaar. Begin te testen na een uur: als een satéprikker er schoon uitkomt, is hij goed.

4 comments:

Maxentia de Beauvais said...

oooo, die moet ik bakken!

Klary Koopmans said...

voor je gaat bakken.. ik zie dat ik een typefout heb gemaakt, 350 gram bloem moet 375 zijn. Ik ga het meteen veranderen!

Anonymous said...

Dit is een heerlijke cake waaraan niets meer veranderd hoeft te worden! Ik heb sinds kort de Fleur de Lis, een tulbandvorm van Nordic Ware. Dit is de eerste cake die ik erin gebakken heb; de hoeveelheid beslag bleek perfekt en hij kwam er prachtig uit. Een supermooie en lekkere cake, dus. Bedankt voor het recept!

Groet, Mamuffin.

gipskruit said...

Ziet er heerlijk uit deze cake Klary
Maar vroeg mij af of je met de mixer ook de bloem en de yohurt er door doet omdat, de meeste recepten van cake je de bloem er door heen moet lepelen/spatelen.
Dus dit zou veel makkelijker zijn:)