12.8.11

Maïsbroodbroodpudding

Dát is pas een leuk scrabblewoord.



Ik had maïsbrood over, en iedereen weet dat maïsbrood het allerlekkerst is als het net uit de oven komt, en je het terwijl het nog warm is in stukken snijdt, dan klodders boter erop die net een beetje wegsmelten, en een paar korreltjes zeezout er boven fijnwrijven. Warm maïsbrood geurt goudgeel, zoals spinazie groen ruikt en aardbeien rood. Koud, overgebleven maïsbrood is een zielig aftreksel van dat heerlijke origineel - de stukjes bljven bij mij meestal een paar dagen op het aanrecht liggen, steeds verder uitdrogend, tot ik ze dan uiteindelijk maar weg gooi. Soms maak ik er croutons van, maar dat is alleen praktisch als je maar weinig maïsbrood over hebt.

Begin deze week had ik ineens een goed idee voor mijn restjes droog maïsbrood: een hartige broodpudding. De droge blokjes maïsbrood worden geweekt in een lichte custard van ei en melk, waardoor ze weer wat van hun levenskracht terug krijgen, en daarna gebakken in de oven met flink wat pittige kaas en kruidige tijm. Heerlijk, en ik hoef me nooit meer schuldig te voelen als er maïsbrood over blijft, integendeel, vanaf nu kan ik me dan voor de volgende dag hierop verheugen.

Het recept hangt natuurlijk een beetje af van hoeveel brood je over hebt. De basis verhouding voor zo'n 200 gram brood, in blokjes, is 1 losgeklopt ei vermengd met ca. 200 ml. melk. Breng de custard goed op smaak met zout en peper, en verdere kruiden en specerijen naar keuze. Zorg dat het brood in een niet te dikke laag in een ingevette ovenschaal ligt. Schenk de custard erover en laat een kwartiertje intrekken, strooi er dan een paar handjes pittige geraspte kaas over, en bak 20 minuten in een oven van 190 C of tot de bovenkant goudbruin is en de custard gestold. Zet de pudding eventueel nog even onder de grill.



7 comments:

Saskia said...

Misschien is dit eindelijk een goede reden om eens maïsbrood te maken!

Klary said...

oh maar je moet het dan ook echt warm uit de oven eten hoor! Zo lekker!

Marian said...

Ziet er lekker uit, handig ook om zo de restjes op te gebruiken! Zou het ook lekker zijn met gewoon oud brood?

Groetjes
Marian

Klary Koopmans said...

Marian, dat kan natuurlijk wel, maar gewoon brood heeft wel een minder uitgesproken smaak dan maisbrood, dus ik zou dan zeker wat extra smaakjes toevoegen (kruiden, specerijen)

RachelD said...

That's my G.R.I.T.S. Girl!!

Mieke said...

Je recept lijkt me erg lekker, een super-de-luxe hartige variant op het wentelteefje, zoals ik in mijn "studentenjaren" vaak maakte.

Vraagje: waarom noem je het mengsel van ei en melk custard? Dat woord gebruik ik pas als er tenminste suiker o.i.d. is toegevoegd.

Groetjes, Wieki (ja, die!)

Klary Koopmans said...

hoi Wieki (leuk dat je er bent!) custard is volgens mij het eier/vloeistof mengsel dat bij verhitting bindt, en kan zowel voor zoete (in dat geval, met suiker) als hartige dingen gebruikt worden.