4.7.11

Spelt en Maïs



Tot mijn verbazing zag ik dat ik nog nooit een recept voor cornbread heb gegeven, terwijl ik het toch heel vaak maak - er gaat weinig boven een geurig, warm, goudgeel cornbread als begeleider van een pittige chili of een zoetige pompoen- of tomatensoep.



Gisteren voegde ik als experiment speltmeel toe aan het maïsmeel, in plaats van gewone bloem. Het resultaat was een brood (denk overigens niet dat dit op een Hollands 'brood' lijkt: het is meer een soort cake) met een extra nootachtige, donkere smaak. Misschien niet iets voor altijd, maar een mooie variatie.

Cornbread, bijgerecht voor 2 personen

100 gram maïsmeel
60 gram speltmeel
1/2 eetl. bakpoeder
zout
2 eieren
125 ml karnemelk
1 eetlepel olijfolie
2 bosui
50 gram geraspte jong belegen kaas (ik had mosterdkaas in de koelkast, fenegriekkaas of komijnekaas zou ook erg lekker zijn)

Verwarm de oven voor op 200 C.
Vet een lage ovenschaal met een inhoud van 500 ml in met wat olie.

Meng in een kom de meelsoorten, zout en bakpoeder, en in een andere kom de eieren, karnemelk en olie.
Meng de natte door de droge ingrediënten.
Zet als de oven op temperatuur is de ovenschaal 5 minuten in de oven om hem op te warmen.
Schep de kaas en bosui door het beslag en giet het beslag in de opgewarmde ovenschaal.
Bak ca. 30 minuten of tot het cornbread gerezen en goudbruin is en een cocktailprikker er droog uit komt.

Eet warm, al dan niet rijkelijk besmeerd met boter. Restjes kun je bewaren, maak er de volgende dag croutons van.

6 comments:

Karinvd said...

Ziet er goed uit! Ik gebruik eigenlijk altijd spelt ipv tarwe, voor zowel bloem als meel. Lekker!

Saskia said...

Lijkt me heerlijk! Zou je het speltmeel ook kunnen vervangen door rijstmeel of puur havermeel om er een glutenvrije versie van te maken?

RachelD said...

Well, Good Morning and Happy Summer to my G.R.I.T.S. Girl!!

This looks absolutely scrumptious, and the recipe is perfect. Such a lovely golden brown, with such a
wonderful crumb, and I can taste it from here!!

Nell Nijssen said...

dat ziet er bijzonder lekker uit! Ga ik gauw eens proberen.

Klary Koopmans said...

Saskia, ik heb weinig ervaring met glutenvrij bakken en durf dat dus niet te zeggen! Heb even gegoogled op 'glutenfree cornbread' en zag wel een paar keer rijstmeel (of bruin rijstmeel) als subsituut. Of zie bijv dit recept, wat ingewikkelder:
http://glutenfreegirl.com/gluten-free-cornbread/

Saskia said...

Ondertussen heb ik het uitgeprobeerd met gewone glutenvrije bloem in plaats van speltmeel en dat lukt perfect!