28.8.11

Foodblogevent Augustus 2011: Aziatische salades



Of ik niet vergeten was dat ik nog maar 2 dagen de tijd had om een bijdrage te leveren aan het Nederlandse Foodblogevent van augustus? Tot 2 keer toe werd ik opgepord door Kok Robin van Aziatische-ingredienten.nl. En dat is soms handig, dat gepor, want nu bleek het precies de aansporing die ik nodig had om gisteren - toen ik op de markt liep en moest nadenken over 'wat te eten') mijn gedachten richting een Aziatische salade te laten gaan.

Wat maakt een, of specfiek gezegd deze, salade dan Aziatisch? Dat er smaakjes en ingrediënten inzitten die ik associeer met de Aziatische keuken. Verder claim ik, zoals meestal geen enkele authenticiteit, en is er vast geen Aziatisch land waar dit op tafel komt. Maar erg lekker was het wel.

Het idee om mango door een sobasalade te doen kwam (zoals mijn ideeën wel vaker) van hier. Maar de echte onmisbare smaakmaker van deze salade is, vind ik, de zwarte Chinkiang azijn. Echt de moeite waard om daar een fles van aan te schaffen, het geeft een totaal andere smaak dan de azijn die je kent.

Wij aten er met hoisin saus ingesmeerde en daarna gebakken scholletjes bij, en het restje at ik de volgende dag met een gebakken ei erop, wat minstens zo lekker was.



Soba salade met geroosterde wortel en mango
hoofdgerecht voor 2 hongerigen

500 gram wortel, in reepjes
1 theelepel chilivlokken
125 gram soba noedels
1 kleine rijpe mango, in blokjes
sap van een halve limoen
1 bakje oesterzwammem, in reepjes
2 sjalotjes, in ringen
2 eetlepels Shiaoxing rijstwijn
een hand verse koriander, grofgehakt
een hand verse basilicumblaadjes, grofgehakt
2 eetlepels geroosterd sesamzaad
zout
zonnebloemolie

dressing:
1 eetlepel ongezoete zwarte rijstazijn
1 eetlepel palmsuiker
1 eetlepel Japanse sojasaus
1 eetlepel sesamolie

Verwarm de oven voor op 200 C. Schep de wortel om met een scheutje zonnebloemolie, de chilivlokken en wat zout. Spreid ze in 1 laag uit op een met bakpapier beklede bakplaat en rooster tot ze goudbruin en gaar zijn (ca 35 minuten).

Kook de noedels volgens de aanwijzingen op de verpakking. Spoel ze af onder de koude kraan.

Meng de blokjes mango met het limoensap.

Verhit een eetlepel olie in een koekenpan en bak op hoog vuur de oesterzwammen 5 minuten. Doe de sjalot erbij en bak een paar minuten mee. Blus af met de rijstwijn.

Klop alle ingrediënten voor de dressing door elkaar.

Laat de wortel als deze gaar is iets afkoelen. Meng wortel, mango en oesterzwammen door de noedels. Schep de dressing erdoor en tenslotte de kruiden. Bestrooi met het sesamzaad en geef er aan tafel voor de liefhebbers nog een chilisaus (bv sriracha) bij.



2 comments:

Sweettflower said...

Het ziet er goed uit. Ook weer zo mooi met kleurtjes gewerkt!

Dolevu said...

Thank you for beeing you