24.8.10

Tussendoor: Perziken in rode wijnsiroop


Ik ben al zo´n 3 weken recepten aan het schrijven, testen en fotograferen voor de krant. Je zou denken dat ik dan, op mijn eerste vrije middag sinds tijden, even geen zin zou hebben om aan het aanrecht te staan, iets te snijden, inkoken, afbakken. Met een fles wijn en een zak chips op de bank, dat was het plan. Maar ja, er waren 3 bijna-rijpe-maar-toch-nog-best-stevige-perziken. Er was inderdaad en fles rode wijn, die gevaarlijk veel kans liep om helemaal door mij alleen opgedronken te worden. Hier moest creativiteit aan te pas komen. En eigenlijk past dit experimentje heel goed bij de Perzische week die zich deze week voltrekt in nrc.next. Mocht iemand van plan zijn om alle recepten die ik deze week publiceer te combineren tot één geweldig Perzisch eetfestijn voor zo´n 4,5,6 personen, en ik raad dat echt aan, dan moet daar natuurlijk ook een toetje bij. Deze perziken in rodewijn siroop zijn daarvoor een hele goeie kandidaat. Geef ze met boterige koekjes en een kopje sterke zwarte thee, of met vanille-ijs, of met klodders mascarpone of crème fraîche.

En geen zorgen, nu ga ik echt op de bank zitten, met de rest van de wijn. En misschien zelfs wel een zak chips.




3 rijpe maar nog stevige perziken (ik gebruikte deze methode om harde supermarktperziken te laten rijpen en het werkte)
375 ml rode wijn
3 eetlepels suiker
1 eetlepel honing
1 kaneelstokje
1 steranijs
1 mespunt vanillepoeder

Snij het velletje van de perziken in met een scherp mesje. Leg ze in een kom en overgiet ze met kokend water. Laat een paar seconden staan, spoel ze af met koud water, schil ze en snij ze in partjes.
Breng de wijn aan de kook met de suiker, honing, kaneel, anijs en vanillepoeder. Leg de perzikstukjes in de wijn en laat ze 5 minuten heel zachtjes koken. Schep de perziken met een schuimspaan uit de wijn. Laat de wijn op middelhoog vuur in zo´n 8 minuten inkoken tot een stroperige siroop. Giet de siroop over de perziken en laat afkoelen.
Garneer met gehakte pistachenootjes.

No comments: