8.8.08

Moet dit maken: dadar isi


Ik las over deze Indonesische omelet op het blog van kattebelletje (doe een search op dadar isi in haar blog, het lukt me op een of andere manier niet om direct naar de post te linken).

Ik werd wel verleid om een beetje te knoeien met het recept.. maar het resultaat was zo heerlijk, dat ze het me hopelijk niet kwalijk neemt.

Dadar isi van kattebelletje, mijn versie
voor 2 personen:

1 kemirinoot
1/2 theelepel korianderzaad
1/2 theelepel komijnzaad
1/4 theelepel gemberpoeder
4 eieren
200 gram gehakt (ik gebruikte 2 tartaartjes)
4 bosuitjes, fijngesneden
1 sjalotje, fijngesneden
1 flinke teen knoflook, gesnipperd
een flinke scheut ketjap manis
een flinke theelepel sambal
plantaardige olie

Rooster de kemirinoot in een droge koekenpan tot hij begint te kleuren. Doe komijnzaad en korianderzaad ook in de pan en laat nog even meebakken tot ze beginnen te geuren. Laat afkoelen en stamp dan fijn in de vijzel met de gemberpoeder.
Verhit een eetlepel plantaardige olie in een koekenpan en bak als het heet is, hierin de ui en knoflook. Als deze zacht zijn, doe je de specerijenpasta erbij. Bak een minuttje. Verkruimel dan het gehakt in de pan en bak het op middelhoog vuur tot het niet meer roze is. Doe de ketjap, sambal en eventueel nog zout erbij, de helft van de fijngesneden bosui, en neem dan van het vuur.

Kluts 2 eieren.
In een andere koekenpan (of in dezelfde,maar veeg hem dan wel even goed schoon met keukenpapier) verhit je een klein scheutje olie. Giet de eieren erin en schep de helft van het gehaktmengsel er bovenop. Laat even bakken tot het ei aan de bovenkant ook begint te stollen. Vouw de omelet dan dicht en laat hem op een bord glijden. Laat hem vooral niet te lang bakken het is lekker als het ei nog een beetje smeuiig is... vind ik! Bestrooi met wat bosui, en herhaal met de andere 2 eieren en de rest van het gehaktmengsel.

2 comments:

kattebelletje said...

Hee leuk, je hebt de dadar isi ook gemaakt! Hier is de directe link: http://www.xs4all.nl/~alicedj/2008/07/dadar-isi.html

Annelies A.A. Vanbelle said...

Er ligt een stokje klaar voor jou op mijn blog!

http://sensotheque.blogspot.com/