15.8.08

Mangotaartje


Ken je het toetjes dilemma? Het is de wanhopige zoektocht naar een eenvoudig, snel klaar te maken, niet al te calorierijk, indrukwekkend, mooi en heerlijk dessert. Het dessert wat gewoon toetje heet, omdat het niet chique is, en in een kwartiertje in elkaar gedraaid moet kunnen worden. Er zijn genoeg momenten dat ik mijn bakboeken tevoorschijn haal en een hele vrije middag besteed aan een complex dessert.. maar soms moet het gewoon een toetje zijn.

IJs uit de Midas is tegenwoordig een favoriet snel toetje: ijsmengsel maken, in de Midas en een half uur later, toetje! Maar hoewel dat een minimum aan werk is, moet je wél de avond ervoor eraan denken om Midas in de vriezer te zetten. Mijn vriezer is helaas niet groot genoeg om Midas er een permanente plek in te geven. Dat is een toekomstdroom.

Laatst kwamen vrienden eten en niet alleen was er maar een half uur tussen mijn thuiskomst en hun aankomst, ook had ik maar een half uur om boodschappen te doen – in mijn lunchpauze, bij de supermarkt vlakbij mijn werk. Quesadilla’s, salade – geen probleem. Maar toetje!! Uiteindelijk werd het een neptrifle van kant en klare gemberkoekjes, aardbeien en griekse joghurt. Toen ik Dennis de volgende dag vroeg wat hij van het eten vond was zijn commentaar: "lekker, maar aan het toetje zag ik wel dat je niet zo je best had gedaan".

Au.

Als iemand nog supersnelle na-het-werk toetjes weet, bij voorkeur gemaakt met ingrediënten die je bij elke supermarkt kunt krijgen, hou ik me aanbevolen. Deze week was er ook weer zo’n dag die om een snel toetje vroeg. Het bakken van een taart lijkt niet echt verenigbaar met supersnel, maar toch, dit was makkelijker dan ik dacht, en heerlijk bovendien. Ik bedacht me dat het toch beter is om iets meer tijd te besteden aan de finale van een etentje, want er zijn maar weinig dingen die je zo’n gevoel van tevredenheid en 'ik heb iets volbracht' geven als het presenteren van een zelfgebakken taart.

Als je supermarkt geen rijpe mango heeft, (en laat je niet misleiden door stickertjes die zeggen dat het fruit 'eetrijp' is, vertrouw alleen je neus en je gevoel) dan werkt dit, denk ik, ook met verse ananas, aardbeien, pruimen, frambozen, en in grote nood, met mango of abrikozen uit blik. Als je fruit uit blik gebruikt, strooi er dan geen extra suiker over. Het is een heerlijk taartje: de korst is luchtig en knapperig, en de binnenkant zuigt de fruitsappen op en blijft zacht en zompig.

Mangotaartje
Vrij naar een recept uit Barbara Maher’s Cakes

150 gram zelfrijzend bakmeel
Snufje zout
75 gram suiker + 2 eetlepels
150 gram koude boter, in blokjes
1 ei
1 middelgrote rijpe mango, in plakjes


Springvorm van 22 cm doorsnee, ingevet

Verhit de oven voor op 190 C.
Vermeng bloem, zout en suiker, en wrijf de boter erin tot je een kruimelig deeg hebt. Meng het ei erdoor en kneed snel tot een soepel deeg. Druk dit deeg in de vorm, laat het een paar centimeter tegen de kanten opkomen. Zet de vorm met deeg een half uurtje in de koelkast. Leg de plakjes mango in kleiner wordende cirkels op het deeg. Bestrooi met de 2 eetlepels suiker en bak 45-50 minuten. Je kunt het taartje daarna eventueel nog even onder de grill zetten om het fruit wat te laten karamelliseren, pas dan wel op dat de deegrand niet verbrandt (dek deze eventueel af met wat folie).

4 comments:

Anonymous said...

Mijn snelle toetje voor als er toch een toetje moet zijn: snel gebakken flensjes met warme kersen (of aardbeien als het daarvoor tijd is), cointreau en chocoladesaus van een beetje gesmolten chocola en room/boter.
Maar ik maak me er altijd makkelijk vanaf met toetjes.
Laatst probeerde ik een suggestie van Chez Pim en die was echt briljant: http://www.chezpim.com/blogs/2008/05/chili-salt-a-fr.html
Maar eigenlijk meer iets voor met z'n 2 op de bank, dan bij een diner.

Anonymous said...

4 porties: 300 g seizoenfruit (aardbeien, meloenen, ...); 1 citroen; 2 sinaasappels; 10 cl amarettolikeur; 1 eetlepel amandelschilfers; vanilleroomijs; amandelbiscuits
Reinig het seizoenfruit en snijd kleiner indien nodig. Pers het sap uit de citroen en de sinaasappels en meng met de amaretto. Giet over het fruit en laat in de koelkast marineren. Schep voor het opdienen het fruit in een diep bord met een klein laagje sap, leg een bolletje ijs in het midden en strooi er wat amandelschilfers over. Werk af met een amandelbiscuitje.

Anonymous said...

Niet mijn sterkste punt, toetjes, en mijn fantasie laat me vaak in de steek. Dit taartje was heerlijk! En hoe simpel te maken! Dank voor 't recept.
Monica

Anonymous said...

snelste zomertoetje:
strawberry fool!