19.3.08

Nieuw



En toen waren we verhuisd, en toen werd ik ziek. En toen had ik dagenlang geen zin om te schrijven, foto’s te maken, na te denken over mijn weblog of website of wat dan ook. Zin om te eten had ik ook niet erg. Hete soep, hete thee en ijskoude joghurt, dat was het zo’n beetje. En verder lag ik afwisselend op bank en bed en verslond mijn voltallige Cissy van Marxveldt bibliotheek – de perfecte lectuur voor als je je zielig voelt.

Toen het allemaal weer een beetje beter ging, de stapels dozen langzaam lager werden en de kasten gevuld raakten met onze eigen spullen, en het huis zich geleidelijk om ons heen vouwde als iets ver-trouwds in plaats van als iets nieuws – toen kreeg ik zin om een pan op het vuur te zetten. Een pan met een gerecht dat lang en zachtjes zou pruttelen en het huis zou vullen met kruidige, pittige, opwekkende geuren. Veel energie om boodschappen te doen had ik nog niet, dus ik improviseerde met supermarktingrediënten deze simpele curry die verbazend goed uitpakte.

Tussendoor wil ik wel even zeggen, dat ik verliefd ben op mijn nieuwe keuken. Hij is groot, hij glimt, de oven is beter dan ik verwacht had, er zit een AFWASMACHINE in (nog nooit in mijn leven heb ik zo’n apparaat gehad), kilometers werkbladruimte, de mogelijkheid om nog meer werkblad te maken,, een uitzicht om van te dromen, mijn kookboeken binnen handbereik, en – misschien het allerbeste – mijn werkkamer is IN de keuken. Ik hop van laptop naar fornuis, kan recepten uittypen terwijl de pannen op het vuur staan, mijn email checken terwijl ik wacht tot het pastawater kookt. En je kan er natuurlijk nog niet teveel van zeggen, vooral gezien de abnormale week die ik achter de rug heb, maar ik heb een voorgevoel, dat deze keuken me zal inspireren.. en dat het een genot zal zijn er in te werken en te koken.

Dit was het eerste ‘echte’ gerecht uit de nieuwe keuken. Eigenlijk hou ik niet van ‘rijst met saus’ maar het is 1 van de eigenaardige bijkomstigheden van ziek-zijn, dat je trek krijgt in dingen die normaal niet hoog op je lijstje staan. En Dennis kon zeggen: met dit soort eten maak je me heel gelukkig.



1 pond riblappen in grote blokken gesneden
1 rode ui, fijn gesnipperd
2 tenen knoflook, fijngehakt
2 theelepels fijngehakte verse gember
1 eetlepel sambal oelek
2 kaffir lime blaadjes
Een stukje sinaasappelschil (met de dunschiller gesneden, zonder het wit)
Sap van 1 sinaasappel
Sap van een halve limoen
De zaadjes van 5 kardamompeulen, fijngewreven in de vijzel
Een half blik kokosmelk
Een schepje suiker
Zout
Olie
een handje fijngesneden verse koriander



Verwarm de oven voor op 120 C.
Verhit wat olie in een ovenvaste pan en bak, in gedeeltes, de stukjes vlees goudbruin aan. Bestrooi tijdens het bakken met wat zout. Neem ze uit de pan. Voeg eventueel nog wat olie toe en bak daarin de ui, knoflook en gember tot ze zacht zijn. Doe de sambal, kaffir lime blaadjes en kardamom erbij. Doe het vlees (en eventueel sap wat eruit is gelopen) terug in de pan, voeg suiker, sinaasappelschil, sinaasappel- en limoensap toe, de kokosmelk en zoveel water, dat het vlees net onder staat. Deksel op de pan en in de oven heel zachtjes laten pruttelen tot het vlees superzacht is. Bij mij duurde dat zo’n 3 uur.


voor en na het sudderen

Daarna heb je mals vlees in een vrij dunne saus, als je een wat meer gebonden saus wilt, de pan op hoog vuur op het fornuis zetten en het vocht zo wat laten indikken. Proef op zout en peper, roer de koriander erdoor, en doe er eventueel nog wat limoensap bij om het wat frisser te maken. Eet met rijst en iets groens.

1 comment:

Bev and Ollie "O" said...

This looks scrumptious!
I will have to try this.