21.3.08

Rijst, geef me rijst


Ik hou niet zo erg van rijst, daar heb ik het al eerder over gehad. Kleefrijst, daar kon ik mee uit de voeten, maar verder zag je me zelden een bordje rijst maken behalve als verrassing voor Dennis, die er dol op is. Nu kan een ziekte rare dingen doen met je smaak - je raakt hem een poosje kwijt als je flink verkouden bent, je hebt geen zin in de dingen waar je normaal gesproken dol op bent, en andersom. In de week dat ik ziek was hebben we 5 keer rijst gegeten. En nu ik weer helemaal beter ben (en dat weet ik zo zeker omdat ik gisteren weer 4 koppen koffie heb gedronken, na een week geen gram caffeine binnen gekregen te hebben) heb ik nog stééds zin in rijst.
Eergisteren aten we Thaise rundvleessalade met pandanrijst. Gisteren was ik bij Marqt, en kocht een stuk wilde zalm en een paar preien, met het vaste plan om van de aardappels die ik nog in huis had, preistamppot te maken. Ik had zin in aardappels, dacht ik, dat moest wel, ik had toch al een week geen aardappels gehad?

Maar op de fiets in de striemende regen naar huis (ideale omstandigheden om je te verheugen op troostrijke stamppot) gingen de gedachten naar rijst. En ik moest het toegeven: ik had helemaal geen zin in aardappels. Ik wilde RIJST!

Ik weet niet precies wat er aan de hand is. Het is nu alweer bijna 24 uur later en als ik het voor het zeggen had, zou ik vanavond weer iets met rijst maken. Helaas (?) heb ik voor deze avond andere plannen en kan ik me alleen maar verwonderen over deze smaak-ommekeer.

Eerder deze week maakte ik kleefrijst en gewone pandanrijst. Gisteren maakte ik met gekookte Chinese rijst een soort gebakken rijstgerecht. Wat me opviel was hoe verschillend de diverse rijstsoorten eigenlijk smaken. Ik zou wel eens een rijstproeverij willen organiseren, waar je structuur en smaak van witte rijst varieteiten van over de hele wereld met elkaar kunt vergelijken. Kleefrijst, pandanrijst, basmatirijst, arboriorijst, Japanse en Chinese rijst...

De rijst van gisteren was een bedje voor wilde zalm met soja-botersaus. Het idee voor de saus kwam van dit topic op eGullet. Toen ik de woorden "butter and soy sauce" las wist ik dat dat een combinatie was die ik zo snel mogelijk uit moest proberen. De wilde zalm die ik bij Marqt kocht was er perfect bij. Wilde zalm is droger en steviger dan gekweekte zalm, en niet iedereen zal de smaak weten te waarderen - als je gewend aan de volvette zachte smaak van 'gewone'zalm, is wilde misschien even wennen. Toen we 2 jaar geleden in Noord-West Amerika en Canada waren, at ik wilde zalm zoveel als ik kon. Misschien is het tijd om weer eens wat eet-foto's van die geweldige reis op te diepen. Nu eerst:



Gebakken rijst met wilde zalm en soja/botersaus
voor de rijst:
1 kop (250 ml) rondgraanrijst (bijv Japanse Kohuko Rose of Amerikaanse Calrose, geen risotto rijst)
1 1/2 kop water
1 dikke prei, in ringen
1 eetlepel heel fijngehakte gember
2 tenen knoflook uit de knijper
1 eetlepel zonnebloemolie
2 theelepels sesamolie

Was de rijst een paar keer in ruim water en giet af.
Breng het water aan de kook. Doe de rijst erbij, breng aan de kook en dek de pan af met een goed afsluitende deksel (er mag zo min mogelijk stoom ontsnappen). Op heel laag vuur zachtjes 15 minuten laten koken. Dan met het vuur uit nog 10 minuten laten staan. Spreid de rijst dan uit op een groot plat bord en laat afkoelen. (Warme rijst gaan bakken, werkt niet).

Verhit de zonnebloemolie in een grote koekenpan. Doe de gember, knoflook en prei erin en bak op laag vuur tot de prei zacht is. Beetje zout erbij. De rijst in de pan doen en al omscheppend bakken tot de rijst warm is. Niet bruin laten worden. De sesamolie erdoorscheppen en de rijst serveren bij de zalm.

Wilde zalm met champignons en soja-botersaus
150 gram kastanjechampignons in dunne plakjes
50 gram boter
1 eetlepel japanse sojasaus
2 mootjes wilde zalm a 150 gram

Bak de paddestoelen in 25 gram van de boter op laag vuur tot ze zacht en bruin zijn en de boter hebben opgezogen. Uit de pan nemen. De andere 25 gram van de boter in de pan laten smelten. De sojasaus erbij doen en even laten doorwarmen. Leg dan de zalm (velzijde naar beneden) in de pan. Op middelhoog vuur laten garen, de zalm steeds begietend met lepels van de het boter-sojamengsel. Als de zalm bijna gaar is (afhankelijk van de dikte van de moten duurt dat 5-8 minuten) de plakjes champignon erbij doen en nog even laten meewarmen.

3 comments:

Unknown said...

Hi, that salmon/butter/soy sauce/rice dish looks delicious. (I came here from your post on e-gullet.)
SusieQ

Anonymous said...
This comment has been removed by a blog administrator.
Elizabeth said...

While I regret not being able to read Dutch, I gather you now enjoy eating Asian-style meals with rice? :blink: :biggrin:

Why the change of heart?