25.4.07

Goed nieuws en aardbeientaart



Ik ben een groot fan van het Engelse kooktijdschrift Good Food magazine. Ik koop het al sinds 1998, bijna maandelijks, en heb stapels ervan door het hele huis liggen. Ooit begon ik met een doordacht systeem waarbij ik op lijstjes bijhield in welk nummer ik een recept had gezien wat ik 'ooit' nog eens wilde maken, of waar het recept stond waarmee ik al eens veel succes had gehad.
Helaas ben ik in werkelijkheid nooit zo georganiseerd als in mijn gedachten en dromen, en die lijstjes kwamen er wel, maar werden niet bijgehouden, en raakten vervolgens ook weer kwijt. Niet echt erg – de beste vondsten haal ik uit dit blad als ik gewoon weer eens ga zitten met een stapeltje oude nummers, bij voorkeur uit het toepasselijke jaargetijde, en me laat inspireren.


Maar soms zoek ik een recept of artikel, ik zie de pagina zó voor me, en moet dan toch stapels doorspitten voor ik het gevonden heb. Ik vind het altijd, maar vraag niet hoe lang het duurt..

Nu is er Groot en Goed nieuws: het BBC Good Food magazine heeft heel veel recepten online gezet. Dit weekend kwam dat geweldig van pas toen ik de aardbeientaart die jaren geleden in het blad stond, wilde maken voor mijn eerste verjaardagsetentje (ik vier mijn verjaardag zo lang mogelijk, en weet er meestal een week vol etentjes en uitstapjes en feesten uit te slepen), en er al tegen op zag uit alle hoeken van huis GF magazines tevoorschijn te halen om het recept op te sporen. Op hoop van zegen googelde ik ‘almond strawberry’ en kwam op de Good Food site terecht.
Helaas gaan de recepten (nog) niet verder terug dan januari 2002, en de recepten missen ook de intro’s en achtergrondinformatie die het tijdschrift zo geweldig maken. Maar als snelle referentie is het een aanwinst - niet als vervanger van het tijdschrift, maar als naslagwerk voor ongeorganiseerde types zoals ik..

Deze Aardbeientaart is altijd een groot succes. Geeft niks als je aardbeien niet van topkwaliteit zijn, ze worden gebakken in het amandelmengsel en zo worden ze hoe dan ook heerlijk zoet en sappig.

Ik laat meestal de kaneel uit het recept weg, omdat ik de taart in de zomer maak en dan geen trek heb in kaneel.
Omdat de verhoudingen simpel zijn (gelijke hoeveelheden bloem, suiker, amandelen en boter) laat dit recept zich gemakkelijk vermenigvuldigen. Dat deed ik vorig jaar, vraag niet hoe vaak, toen ik van dit mengsel 130 kleine cakejes heb gebakken om het promotiefeest van een vriend op te luisteren.


De cake is vrij zwaar en zoet, en daarom vind ik hem heerlijk met een simpel citroenglazuur: poedersuiker losroeren met citroensap tot je een vloeibaar glazuur hebt.

No comments: