8.10.11

Muffins met gierst, honing en sinaasappel




Soms werkt het gewoon! Je zegt op je blog dat je iets graag wilt hebben, en een paar weken later ga je bij je ouders op bezoek en ligt daar een pakje voor je klaar. Niet dat ik daar nu misbruik van ga maken en meer hints ga laten vallen. Maar dat het een keer gebeurt, is in alle opzichten een mooi cadeau.

Er staat een hoop in dat ik wil maken (geroosterde boerenkool met kokos en sesamolie! avocado's met groene chili en mosterdzaad! taco's met cantarellen! tapioca pudding met honing en rozenwater!) maar vandaag werden het muffins met gierst.

'Millet muffins' heeft een mooiere alliteratie, en minder van de muffe gezondheidswinkelassociaties van het woord 'gierst' (niet dat ik daar last van heb. Ik hou erg van gierst (zie bijvoorbeeld hier en hier voor meer gierst recepten) maar liefst wil ik natuurlijk dit zo aantrekkelijk mogelijk laten klinken om jullie over de gierst-drempel te helpen.

In het boek van Heidi Swanson staan deze muffins in de Ontbijt-sectie, typisch Amerikaans. Zelf eet ik sochtends liever een bordje yoghurt en een beetje fruit, en ook bij de koffie of thee vind ik muffins eigenlijk altijd te zwaar en te moeilijk verteerbaar. Ik vind ze wel heerlijk als begeleider van het avondeten, bij soep of curries of stoofgerechten.

Om ze wat meer de hartige kant op te sturen deed ik er wat extra zout in en een mespunt gedroogde tijm. Ik had geen citroenen meer en gebruikte daarom sinaasappelrasp en -sap, wat erg lekker is bij de tijm. Later dacht ik dat rozemarijn nog beter geweest was. De gierst geeft ze een heerlijk knappertje en door de yoghurt zijn ze totaal niet droog - nogal eens een euvel van muffins.

Verder is dit helemaal Heidi's recept... Bedankt Heidi!



Gierstmuffins mnet honing, sinaasappel en tijm
voor 6 stuks

140 gram volkorenmeel
40 gram gierst
1 theelepel zout
1/2 theelepel bakpoeder
1/2 theelepel baking soda
50 gram boter, gesmolten en afgekoeld
2 volle eetlepels honing
125 ml yoghurt
1 ei
1 eetlepel sinaasappelsap
1 theelepel sinaasappelrasp
1/2 theelepel gedroogde tijm

Verwarm de oven voor op 200 C. Bekleed een 6-stuks muffinpan met papieren vormpjes.
Meng in een kom de volkorenbloem, gierst, zout, bakpoeder, baking soda.
Meng in een andere kom de boter, honing, yoghurt, het ei, sinaasappelrasp en -sap, en tijm.
Meng snel en voorzichtig de natte door de droge ingredienten. Schep in de vormpjes en bak de muffins ca. 12-15 minuten. Laat afkoelen alvorens ze uit de papiertjes te pellen. Eet met boter en sinaasappelmarmelade, of bij (bijvoorbeeld) chili of tomatensoep.

4 comments:

lupineke said...

Wat zien ze er heerlijk uit, ik ga ze zeker eens proberen! Super dat het een recept is zonder suiker, voor de suikerlozen onder ons!

Anneke said...

Hoi Klary,

Ik lees je blog al een paar maanden met heel veel plezier!Ik was vooral erg blij met je recept voor gevulde koeken. Ik woon al een paar jaar in Mexico en hier is mijn kook- en bakhobby helemaal uit de hand gelopen, maar ik kwam erachter dat ik eigenlijk maar heel weinig weet over al die Nederlandse koekjes en andere hapjes die er altijd gewoon waren.

Mexico is wat eten betreft een heel fijn land om te zijn. Ik las dat jij ook erg van de Mexicaanse keuken houdt. Ik zal graag eens wat recepten met je delen. Sinds kort heb ik heb ook een weblog: www.boterhammetpindakaas.wordpress.com (sorry, ik wil je blog niet gebruiken als reclamezuil) Het gaat niet specifiek over de Mexicaanse keuken, maar ik zal er zeker wel eens wat Mexicaans recepten opzetten.

Ik heb toevallig laatst voor de eerste keer gierst op de kop getikt hier dus ik kijk er nu al naar uit om deze muffins te maken!

Heel veel groetjes,
Anneke

Daniƫla said...

Vandaag de muffins (met citroen) en de gierstpolenta gemaakt. Beide heerlijk!

Ydeetje said...

Gaat de gierst gewoon rauw ( ongekookt) in het recept? Ik wil nl ook gierst i mijn broden verwerken maar weet niet of deze dan eerst gekookt moet worden?