19.6.11

Soep met ballen



In mijn keuken zijn er twee soorten soepen. De supermakkelijke variant, waarbij je wat groente in een pan gooit en even aanzet met boter of olie, water of bouillon erbij, koken tot alles gaar is, de staafmixer erin, klaar. De ideale oplossing als je niet meer weet wat je moet met dat kontje knolselderij of de overvloed aan courgettes. Maar soms is er meer tijd en meer inspiratie, en dan kan het erg lekker zijn om een soep te maken die uit wat meer stappen en dus uit wat meer smaaklagen bestaat, met verschillende structuren.

Dit is eigenlijk een hele gewone tomaten-groentesoep, die extra smaakdiepte krijgt door de gepureerde aubergine. Als de soep gepureerd is gaan er sliertjes prei en blokjes wortel bij, volkoren macaroni en lekkere grote soepballen.

Ik kookte voor een peuter en liet de soep dus zo, maar een flinke scheut tabasco of andere hete saus zou hier zeker op z'n plaats zijn (kook je ook voor kinderen, geef de pittigheid er dan gewoon aan tafel bij).

1 grote ui, gesnipperd
2 tenen knoflook, gesnipperd
1 grote aubergine in kleine blokjes

Bak dit samen in een scheutje olijfolie, op laag vuur, tot alles zacht is en begint te bruinen.
Doe er dan bij:

1 blik tomatenblokjes op sap
1 liter water
1 bouillonblokje
een snuf gedroogde tijm.
Kook een half uurtje tot de aubergine heel zacht is. Pureer de soep met de staafmixer of in de keukenmachine.

Maak gehaktballen van 350 gram half om half gehakt, 1 ei, peper en zout, versgeraspte nootmuskaat, een een eetlepel ketchup.
erbij koken tot gaar. Draai er ballen van en laat die in de soep glijden. Kook zachtjes 5 minuten. Voeg dan toe:

1 blik zwarte bonen, uitgelekt
75 gram volkoren macaroni
1 grote winterpeen, in kleine blokjes
1 prei, fijngesneden
theelepel gedroogde tijm
2 eetlepel balsamico azijn
1 theelepel suiker

Kook alles samen nog 10 minuten of tot de macaroni gaar is. Ik hou van beetje overgare pasta in mijn soep, vind je dat niet lekker, time het moment van toevoegen van de pasta dan goed.

Vlak voor het serveren proeven op peper en zout en zuur (misschien heeft ie nog een beetje azijn nodig), er een paar handjes fijngesneden verse basilicum door roeren en een sliertje fruitige olijfolie

3 comments:

Anne said...

Dag Klary, Fantastisch, je soep. Nog niet geproefd, maar ik kan-klinkt gek- door te lezen over eten proeven hoe het smaakt. En.... als jij met aubergine aan de slag gaat, dan is je dip of wat je 3 maanden geen zin hebben gehad in koken, voorbij!!! Met aubergine koken is wat mij betreft synoniem aan ' geaard ' zijn=weer in contact zijn met een soort van levenszin. Fijn!

Klary Koopmans said...

ja, zin in koken (met of zonder aubergine) is zeker synoniem met levenszin, en voor mij ook met tevredenheid. Maar daar zal ik nog eens een uitgebreide blogpost aan wijden ;)

Unknown said...

Idd, ik heb ook vaak 1 van die 2 variaties op het menu. Snel toch wat groenten verwerken, krijg de lokale 6-jarige 'Lussiknie' toch die bepaalde groente binnen.
Een uitgebreide zeer sterk gevulde groentensoep maak ik altijd in voorraad van 8-10 liter (mede voor de diepvries). Een groentensoep zoals de snert: daar kan de pollepel in rechtop staan. Met knikkergote gehaktballetjes, veel soepvlees (eigen bouillon trekkenn eerst) en welhaast teveel vermicelli...
Vreemd genoeg komen er vaak vrienden langs als ze ruiken dat ik de soep maak .