26.7.10

Kersen, wijn, rijst





Ik kan me herinneren dat ik andere jaren wel eens teleurgesteld was in de kersen die ik kocht. Deze zomer heb ik alleen nog maar fantastische kersen gehad, waar ik ze ook vandaan haal - bij de supermarkt, Turkse winkel of markt. Heel verschillend soms in grootte en zuurgraad, maar allemaal heerlijk.



Ik eet ze eigenlijk het liefste zo, uit de hand, en als het bloedheet is zoals vorige week, zijn ijskoude kersen een zalig verkoelend hapje. Maar sinds ik David Lebovitz' post over kersen in rode wijn siroop had gezien wist ik dat ik toch één keer iets anders moest doen met een zak kersen.

´Niet opeten hoor die kersen, ik ga er iets mee doen´, waarschuwde ik Dennis dus. Ik volgde David´s recept maar voegde 1 steranijs toe aan de siroop: ik hou van de hele lichte, geheimzinnige smaak van anijs bij rood fruit (zie bijvoorbeeld ook mijn rode bessengelei met anijs).



Deze compote is ongetwijfeld heerlijk bij vanilleijs, maar omdat we proberen deze week wat minder heftig en vet en zwaar te eten, maakte ik er dikke rijstepap bij. Een geweldig toetje.

Normaal zou ik zo´n fruitcompote ook graag als ontbijt eten, maar hoewel David L. dit een ´reduction´ noemt, kookt de siroop maar een minuut of 10 en naar mijn idee is dan toch echt de meeste alcohol nog niet verdampt (de siroop smaakt ook nog behoorlijk ´wijnig´). Niet echt geschikt voor bij de yoghurt met cruesli dus. Geeft niks, hebben we vanavond nog een keer een toetje.

1 comment:

MEM said...

Have you seen this?