27.6.10

Wat je wil koken als het warm is

IMG_2035

Voor mij is dat simpel: ik wil koken wat ik wil eten. En dat is bijna nooit alleen maar sla, of een boterham. Al is het ´tropisch´of wat daar dan in Nederland voor door moet gaan: ik heb 'savonds graag iets warms op mijn bord.

Toegegeven, mijn tropische bord ziet er wel iets anders uit dan mijn herfstbord. Gisteren: deze rode kool tahin salade, een lauwwarme salade van flageoletboontjes, geroosterde tomaatjes, buffelmozzarella en basilicum. Maar dit koels en lichts werd aangevuld met iets warms en pittigs.

Ik hou ontzettend veel van de combinatie brood-warm vlees. Knapperig geroosterd brood, dat langzaam de jus van een sappig stukje vlees in zich opzuigt. Deze gebakken kip met paprika zou zeker ook heel lekker zijn met rijst of bulgur of couscous, maar probeer echt eens deze vlees met boterham combinatie, ook al klinkt het een beetje raar voor het avondeten.

Gebruik een goed scherp mes om de kip in dunne plakjes (geen reepjes dus) te snijden.
Als je het echt te warm of te onhandig vindt om de paprika zelf te roosteren, gebruik dan kant en klaar geroosterde paprika uit een pot.

IMG_2037

Komijnkip met geroosterde paprika
voor 2 personen

1 rode paprika, in vieren, zaadlijsten verwijderd
200 gram kipfilet, in hele dunne plakjes gesneden
knoflookzout, gemalen komijn, chilivlokken, gemalen zwarte peper, bloem
olijfolie
20 gram boter
1 dl water of witte wijn
2 dikke stevige boterhammen, bij voorkeur van brood van gisteren

Verwarm de grill voor. Rooster de stukken paprika met het velletje naar boven onder grill tot ze zwart geblakerd zijn (ca 10 minuten). Doe ze in een kom en dek deze af met folie. Na een kwartiertje zijn ze afgekoeld en kun je de schilletjes makkelijk verwijderen. Snijd ze in reepjes.

Bestrijk de boterhammen met wat olie en grill ze om en om een paar minuten tot ze mooi geroosterd zijn.

Bestrooi de plakjes kip aan weerszijden met knoflookzout, chilivlokken, gemalen komijn, peper en bloem. Verhit 1 eetlepel olie in een koekenpan en bak op hoog vuur de kip snel om en om goudbruin. Voeg de paprika toe en bak deze 1 minuut mee. Zet het vuur laag en doe de boter erbij en als deze gesmolten is het water/ de wijn. Als het goed is heb je nu een kip/paprika mengsel in een kleine hoeveelheid licht stroperige jus. Als het te droog is, nog wat water toevoegen.

Schep het kipmengsel op de boterhammen.

1 comment:

Anna said...

Wat een fijn recept. Echt heerlijk!