5.1.12

Polenta, maar dan makkelijk


Johannes van Dam gaf dit weekend in het Parool een 'makkelijke' manier om polenta klaar te maken - als tip voor iemand die wel van polenta houdt, maar die het traditionele recept (waarbij je een flinke tijd aan het fornuis moet blijven staan, al roerend in een grote pan met heftig pruttelende pap) teveel werk en gedoe vindt.
Zijn recept: polenta in de magnetron, waarbij je dan wel nog een paar keer de schaal eruit moet halen en agressief door moet roeren.

Mijn tip? Het kan echt nog makkelijker. Sinds ik Paula Wolferts recept gebruik uit haar boek 'Slow Mediterranean Kitchen' heb ik nooit meer polenta spetters van mijn kookplaat hoeven poetsen. Polenta en water in een ovenschaal, na ruim een uur even doorroeren, en voilĂ , perfecte polenta.

Voor zachte polenta-pap gebruik je 5 x zoveel water als polenta, dus, bijvoorbeeld, 1 kopje polenta en 5 kopjes water. Voor een iets steviger consistentie, 4 kopjes water. Experimenteer hier een beetje mee tot je de verhouding hebt gevonden die je zelf het beste vindt.

Verwarm de oven voor op 180 C. Vet een ovenschaal in met een beetje olie of boter. Meng in de schaal je polenta, het water, een scheut olijfolie, en een flinke snuf zout. Het ziet er eraar en niet erg veelbelovend uit, maar dit gaat goed komen.
Bak, ongeveer een uur en een kwartier - dan moet het en dikke pap zijn geworden. Roer het 1 x goed door met een vork en bak dan nog 10 minuten (ik zet dan vaak de oven vast uit).

Serveer meteen, als zachte pap, of laat afkoelen om in plakjes te serveren (die kun je eventueel ook weer opbakken in een koekenpan of grillen). Dit laatste gaat het beste met polenta die je met wat minder water hebt bereid.



6 comments:

Saskia said...

Ik gebruik eigenlijk altijd instant polenta die maar een minuutje moet koken. Makkelijk, en echt wel lekker hoor! Of vind je dat er een groot smaakverschil is met "echte" polenta?

Unknown said...

Doe je geen kaas en andere smaakmakers door de polenta? Kan ik dat water in deze bereiding niet vervangen door (kruiden)bouillon?

Klary said...

Paul, zeker kan je bouillon gebruiken ipv water en smaakmakers kan je natuurlijk - naar smaak - toevoegen, zou ik dan tegen het eind van de baktijd doen.

Saskia, ik heb nooit instant polenta gemaakt dus weet niet hoe die zich qua smaak verhoudt tot gewone polenta!

Anonymous said...

Goed dat ik deze manier nu tegen kom. Heb gisteren Polenta gekocht en nog nooit gemaakt. Wil er vanavond een recept van Ottolenghi mee maken. Ben erg benieuwd hoe het zal smaken.

Tessa

Fritzie said...

Zie Ottolenghi. Plenty. p264:
"[...]Ik vind de instantpolenta voor de meeste gerechten goed genoeg."

Insect Pest Control Concord said...

Great post, thanks.