24.2.09

Lichtvoetig



Soms ontdek je ineens dat je al dagen, eigenlijk weken, alleen maar bezig bent met plannen/ organiseren/ lijstjes schrijven/ spreadsheets maken/ zorgen/ regelen/ dichttimmeren/ tellen en bezuinigen. Toegegeven, sommige van die plannen zijn bedoeld voor toekomstige leuke momenten, maar intussen vergeet je helemaal om gewoon, nu, hier, plezier te hebben.

Gelukkig heb ik ook dáárop geanticipeerd en aan het begin van dit jaar een paar extra vrije dagen ingepland. En dan bedoel ik ook echt vrije dagen - niet zo'n vrije dag waarop je denkt: 'zo nu heb ik eindelijk eens tijd om de badkamer te soppen - mijn harde schijf op te schonen - een nieuwe website te bouwen - een stapel wasgoed weg te werken. Nee, een echt vrije, glorieus onnuttige, onverantwoordelijk werkloze dag.

Zo'n dag had ik gisteren. Ik maakte wat wel eens mijn nieuwe favoriete standaardwandeling zou kunnen worden: met de trein naar Overveen, dan slingerend door de duinen naar de zee, en dan langs het strand naar station Zandvoort. Een bijna perfecte wandeling. Eerst 5 kwartier door het duinlandschap, wat altijd mooi is, in elk jaargetij en bij zon en wolken. En dan, net als je dringend behoefte krijgt aan een toilet en caffeine, bereik je de zee (een kinderlijk opgetogen moment om voor het eerst de eindeloze horizon te zien) en Parnassia. Ze hebben er ook aardige broodjes en de erwtensoep rook lekker, maar het blijft toch leuker om je meegebrachte boterhammen op een bankje in de duinen op te eten.



Dan is het nog zo'n uur lopen naar Zandvoort, maar ik deed er gisteren een stuk langer over omdat ik steeds stil bleef staan om naar de strandlopertjes te kijken.
Bestaat er een lichtvoetiger wezentje?




's Avonds aten we sudderlapjes met mosterd, rode kool uit de vriezer en aardappelpuree. Op tijd naar bed, rozig, met een licht hart.

No comments: