20.11.08

De troost van soep en pudding


Aan het eind van een niet zo vrolijke dag (die toevallig ook de Dag van de Twee Deadlines was, dus behalve droevig, was de dag ook druk en stressvol) moet er toch weer gegeten worden. Het moest snel, het moest zonder moeite, met supermarkt ingrediĆ«nten, en het moest troostrijk zijn. Een paar dagen geleden had ik het soep topic op eGullet weer eens doorgelezen, zoekend naar inspiratie voor nieuwe soep. Daar was mijn oog gevallen op de supersimpele tomaat kokossoep van Pille’s nami-nami blog.
Eenmaal in de supermarkt was 'tomaat' en 'kokos' het enige wat ik me nog kon herinneren, en thuisgekomen kon ik het niet opbrengen de computer weer aan te zetten nadat ik hem post deadline verzendknop-indrukmoment had afgesloten. Mijn soep lijkt dus eigenlijk in niks meer op haar soep - maar was geweldig lekker.

Een supersoep, met de lichtzure tomaat en de zachtromige kokos en een klein beetje pit van gember en chilipasta. Omdat er wat mij betreft geen troost-eten is zonder aardappel (mijn ultieme troost-eten is bloemkool met kaassaus, saucijsjes en boterige aardappelpuree) ging er ook een in blokjes gesneden aardappel in de pan. In plaats van de voorgeschreven mierikswortel, kreeg de soep een licht aziatische wending met gember en limoensap en een decoratieve sliert sriracha.

En omdat ik me, alweer post deadline, extra genereus gestemd voel, gooi ik er nog een recept achteraan. Vanillepudding voor volwassenen - met Bourbon. Net als de soep is het comfortfood bij uitstek, maar je hoeft je zeker niet te schamen om dit voor te zetten aan gasten die misschien wel helemaal geen troost nodig hebben.

Toen ik het maakte was ik alleen thuis en om mezelf te beschermen maakte ik een eenpersoonsportie. Natuurlijk, wie behoefte heeft aan een beetje troost kan ook een pak vanillevla openmaken. Maar voor mij is de ongecompliceerde, en tegelijkertijd magische handeling van het maken van een pannetje custard bijna net zo troostend als het uiteindelijke eten van de pudding. Door de toevoeging van maizena kun je deze custard rustig aan de kook brengen zonder dat je bang hoeft te zijn dat hij gaat schiften – niet onbelangrijk op een stressvolle, verdrietige avond waar je de ellende van geschifte custard er echt niet meer bij zou kunnen hebben!



Tomaten kokossoep
1 blikje tomaatstukjes
1 blik kokosmelk
200 ml lichte kippenbouillon
1 kleine ui, gesnipperd
1 flinke aardappel, geschild en in blokjes
1 grote teen knoflook, gesnipperd
1 eetlepel geraspte verse gember
1 theelepel milde sambal (bijv. sambal badjak, gebakken sambal)
1 eetlepel olie
een beetje limoensap
peper en zout
iets groens om te serveren (takjes koriander, peterselie, basilicum - ik gebruikte rucola), en sriracha


Verhit de olie in een kleine soeppan. Fruit hierin de ui en knoflook zachtjes, tot ze glazig zijn. Doe de gember erbij, en de samlbal en bak dit heel even mee. Afblussen met de bouillon. Dan de aardappel, kokosmelk en tomaat erbij doen. Beetje peper en zout, deksel op de pan en ca. 15 minuten zachtjes laten koken of tot de aardappel zacht is. Pureer de soep met een staafmixer of in de blender. Breng op smaak met limoensap, eventueel nog zout en peper, en serveer in kommen met een sliert sriracha erover heen.



Vanille pudding met Bourbon
Spoel een klein pannetje om met koud water. Doe hier 160 ml. melk in (volle is het lekkerst, maar halfvolle kan ook) en een eetlepel suiker en verhit op laag vuur. (Het omspoelen van de pan voorkomt dat de melk aanbrandt).
Klop in een kom 1 eidooier los met 1 eetlepel suiker. Doe hier 1 eetlepel maizena bij en een snufje zout. Goed roeren zodat er zomin mogelijk klontjes zijn. Hier een eetlepel Bourbon of zachte whisky door roeren en een paar druppels echt vanille extract. Een beetje van de warme melk bij dit eimengsel gieten (al kloppend) en dan dit getemperde eimengsel terug in het pannetje doen en op laag vuur laten indikken.
Overdoen in een mooi schaaltje en dit in de koelkast koud laten worden. Lekker met een beetje honing, vruchtenjam, chocoladevlokken, of gewoon zo.

2 comments:

bill said...

HOE GROOT IS DAT BLIKJE??? OR HOW MANY US CUPS????

Klary Koopmans said...

Bill,
Een blik gepelde tomaat of tomaatblokjes van 400 gram, en een zelfde blik kokosmelk (400 ml).