20.1.08

Goed Weekend

Gisteren maakte ik voor vrienden deze geweldige kip:

Het is een recept van Delia Smith, Oven baked chicken in maple barbecue sauce. Ik ben dol op Delia, de rustige grande dame van de Britse kooktv. Zo beheerst en beschaafd als ze op tv overkomt, zo zijn ook haar recepten. Het is alsof ze aan voelt waneer je er iets mis zou kunnen gaan ("maak je geen zorgen als het er nu een beetje raar uitziet, alles komt goed") en vooral haar timing is altijd perfect: "eerst doen we dit... terwijl dat kookt, heb je tijd om dat te doen".
Ik was op zoek naar recepten om mijn fles echte New England maple syrup, cadeautje van Lucy van Lucy's Kitchen Notebook te gebruiken. Deze maple syrup reisde van Amerika naar Lyon, van Lyon naar het dorp waar ik in november bij Abra logeerde, en vandaar naar Amsterdam, waar hij nu op mijn aanrecht staat. Hij ruikt (en smaakt) lekker genoeg om zo uit het flesje op te slurpen, maar dat doen we niet. Ik ben nu al bang dat Lucy mijn gebruik van de siroop in een saus voor kip heiligschennis zal vinden! Morgen maak ik het goed, dan fabriceer ik maple whisky custard voor een feestetentje...
Goed, die kip dus, kan ik van harte aanbevelen. En mocht je geen persoonlijke ahornsiroop leverancier hebben, en het echte spul wat hier te koop is te duur vinden, dan zou ik zeggen, maak het gewoon met Hollandse keukenstroop. Niet zo verfijnd, maar ik weet zeker dat het nog steeds fantastische kip wordt.

****************************************
Ander goed nieuws: er zijn spullen uitgegaan dit weekend, die dus niet mee hoeven te verhuizen.

uit:
1 Nespresso melkstomer naar vriendin
4 Kikkerglazen naar vriendin
Emma's peuterservies naar Emma

maar helaas ook
in:
2 nieuwe kookboeken, uit de Selexyz ramsj, kon ze niet laten liggen, en er brandde een boekenbon in mijn tas. Zag daar ook in de ramsj een geliefd boek uit mijn collectie, Sri Owen's Rice Book. Alles wat je ooit over rijst hebt willen weten, met recepten van over de hele wereld - van rijstkroketjes met banaan en garnalen tot Afghaanse rijstepudding en Burmese vissoep met rijstnoedels. Dat boek kocht ik dus niet. Deze wel.

3 comments:

kattebelletje said...

Ik vind de Culinaria-serie echt goed, er is lekker veel te lezen, en ze zijn ook niet duur... ik heb die van Italie. Volgens mij verkopen ze de serie ook bij de Slegte (maar die accepteren helaas geen boekenbonnen).

MEM said...

There is no sacrilege here, don't worry...it's impossible to use maple syrup incorrectly. But then again I am someone who enjoys a slurp out of the bottle now and then...can't wait to hear about the custard.

Aranka said...

Hai Klary,

Ja, de Culi Russia heb ik ook. Heerlijk kijk- en leesboek. Overigens heb ik al die andere culinaria's ook. Zien is hebben, in mijn geval :-)