16.2.12

Vriezen en dooien



Ook al is het dan niet meer zo siberisch koud, een pan soep die de hele middag staat te pruttelen en het huis vult met een heerlijke en veelbelovende geur, is in februari nog steeds mijn favoriete eten.

Toen ik zaterdag van het staartje vorst gebruik maakte om mijn vriezer te ontdooien, deed ik een paar leuke vondsten in mijn aangekoekte vriezerlades. De laatste capucijners! een bakje kweepeerpuree! een halve rol filodeeg! en: een rookworst van slagerij Herman de Wit!

Er stond een vegetarische witte bonensoep op het programma voor de zondag, maar dat werd dus uiteindelijk een soep-met-worst.

Iets over kruiden: ik weet dat er in culikringen altijd gemopperd wordt over supermarkt kruiden, dat ze duur zijn voor weinig, dat je beter hele bossen kruiden op de markt kunt kopen enzovoorts. Nou, ik weet niet hoe het jullie vergaat, maar de laatste keer dat ik een bos koriander, salie, tijm, of wat dan ook in zijn geheel heb opgemaakt voordat hij slap en bruin en niet meer te eten was, kan ik me niet herinneren. (Alleen peterselie gaat hier meestal, maar zelfs ook niet altijd, op). Dan heb je dus een goedkoop bosje tijm van de markt waar je na een week de helft van weggooit. Over verspilling gesproken.
Ik ben dan ook groot fan van de pakjes 'kruidenmix' die je bij de meeste supermarkten kunt kopen: een paar takjes tijm, rozemarijn, salie en oregano. Sterk smakende kruiden waar je niet heel veel van gebruikt, die vaak juist wel erg lekker zijn om met elkaar te combineren.

De boerenkool in deze soep kun je vervangen door snijbiet of spinazie.



Witte bonensoep met boerenkool en worst
voor 4 personen

3 grote uien, gehalveerd en in ringen
3 tenen knoflook, gesnipperd
200 gram gedroogde witte bonen
1 eetlepel elk fijngehakte verse tijm, rozemarijn, salie
1 liter water
250 ml tomatensap
1 paddestoelenbouillonblokje
250 gram boerenkool (schoongemaakt gewicht, dus zonder de dikke nerven)
1 rookworst, in plakjes
peper, zout

Zet een ketel water op. Doe de bonen in een vuurvaste kom of pan en overgiet ze met kokend water. Laat 1 uur staan.
Intussen: doe de ui en knoflook met een flinke scheut olijfolie in een grote soeppan, en laat met het deksel op de pan ca. 1 uur op heel laag vuur stoven. Als het vuur laag genoeg staat (gebruik een vlamverdeler) zal het niet aanbakken, maar controleer dit af en toe even.
Giet de bonen af en doe ze bij de uien. Voeg de kruiden toe, bouillonblokje, water en tomatensap. Breng de soep aan de kook en laat koken tot de bonen gaar en zacht zijn (minstens anderhalf uur, misschien langer.)
Doe de boerenkool en de worst bij de soep en kook tot de boerenkool net geslonken is. Proef op zout en peper en serveer.

5 comments:

Anonymous said...

Dag Klary,

Je draagt in je post zelf de oplossing aan voor je kruidendillema: invriezen! Ik koop dus wel altijd die grote bossen op de markt en vries ze heel en gewassen in. Werkt goed met: tijm, oregano, rozemarijn,etc. Werkt ook met krulpeterselie, bieslook en dille, mits je ze fijnhakt van te voren en bevroren over / in het gerecht strooit. Werkt niet met bladkruiden zoals bladpeterselie, basilicum, etc. Dat wordt slappe prut. Smaak blijft echt prima: ik gebruik van die hersluitbare vrieszakken (wel goed de lucht er uit duwen voor afsluiten). Succes.

Gr Manja

amapola said...

Klary,

Dank je voor dit idee, mijn versie komt vanavond op tafel. Ik was al naarstig aan het piekeren over 'andere' opties met de boerenkool die ik nog had liggen.

Even o.t.- ken je Robbert Bood, de fantastische groentenman van de Ten Katemarkt? Hij gaat een winkel beginnen, vanaf 1 maart in de Kinkerstraat, waar hij naast groenten allerlei plaatselijk en biologisch lekkers gaat aanbieden. Ik kan niet wachten... (En als je hem nog niet kent- het is nooit te laat! :-) )

Klary Koopmans said...

Manja, weer een mooie uitdaging, ik ga het proberen!

Amapola, long time no see! ik ken die groenteman wel die had altijd de 'rare' dingen (pastinaken, postelijn enzo) toch? Kinkerstraat is bij mij om de hoek, ik ga hem zeker opzoeken, dank voor de tip!

Ellen said...

Ja, kruiden invriezen doe ik ook weleens. Want ze lang vers houden lukt hier ook niet..

vincent said...

Goedendag

Uw blog heeft, dankzij de kwaliteit van de recepten, onze aandacht weten te trekken.

We zouden het op prijs stellen mocht u hem op Ptitchef.com inschrijven zodat we hem in ons bestand kunnen opnemen.

Petitchef is een gids die naar de beste culinaire websites verwijst. Meerdere honderden blogs hebben zich reeds geregistreerd en kunnen hun website dankzij Ptitchef aanprijzen.

Indien u zich op Ptitchef wenst in te schrijven, kan u naar http://nl.petitchef.com/?obj=front&action=site_ajout_form surfen of naar http://nl.petitchef.com om vervolgens op “Uw eigen blog toevoegen” te klikken in de balk bovenaan.

Met vriendelijke groeten

Vincent

http://nl.petitchef.com