29.9.10

Gebakken witlof



Ik ben zo'n 3 weken lang bijna elke dag uit eten geweest. Meestal sluipt er dan toch wel een grote restaurant-vermoeidheid in, en kan ik niet wachten om thuis in mijn eigen keuken weer gewoon lekker voor mij en Dennis te koken. Vooral wanneer de thuiskomst van vakantie samenvalt met het begin van mijn favoriete eetseizoen, de herfst.

Maar (je voelde hem al aankomen, die 'maar') deze keer is het anders. Ik ben, geloof ik, verhorecaat. Ik heb zin om nieuwe restaurants uit te proberen, en om oude favorieten te bezoeken. Vooral heb ik erg weinig zin om boodschappen te doen en mijn eigen vuile borden op te ruimen.

Als je in zo'n slechte inspiratiemodus zit, kun je het maar het beste heel simpel houden. Met zoiets als gebakken witlof bijvoorbeeld. Ik hou erg van de licht bittere smaak van witlof, die door hem hard aan te bakken nog versterkt wordt. Een heerlijk bijgerecht voor kip of gehaktballen, maar met een gebakken ei en een stukje brood ook een supermakkelijke vegetarische maaltijd.



Gebakken witlof met granaatappelsiroop

500 gram witlof (3 flinke struikjes)
1 rode ui, in ringetjes
olijfolie
roomboter
granaatappelsiroop
zout, peper
verse peterselie, gehakt

Snij de witlof in de lengte doormidden, en snij dan elke helft in 3 partjes. (Zorg dat de blaadjes aan het stronkeinde aan elkaar blijven zitten).

Verhit de olie in een grote koekenpan. Bak de lof al omscheppend op hoog vuur tot het begint te kleuren. Draai het vuur iets lager, doe de ui en de boter erbij en zout en peper. Laat een paar minuten bakken, schep alles dan goed om en laat nog een paar minuten bakken. Je wil goudbruine maar uiteraard geen aangebrande lof. Bak in totaal een minuut of 10.
Schep de lof in een schaal en laat enigzins afkoelen. Druppel er dan een paar eetlepels grnaatappelsiroop over en bestroi met de peterselie. Eet lauwwarm of op kamertemperatuur.

5 comments:

RachelD said...

That absolutely . . .

It perfectly . . .

I could just . . .

It's unbelievably . . .

Oh. My. Bitter and baked---perfect.

MelissaH said...

This is so not fair. Around here, we can't buy the main ingredient for less than $4/lb. Translate that into Euros/kg if you want to get frightened.

Daniëlle said...

Lekker! Dit ga ik zeker eens proberen. Ik bak witlof meestal in een scheutje wijn, maar met siroop lijkt het mij ook lekker.
Groetjes
Dani

esther said...

Dat was lekker. Voor herhaling vatbaar.

De meeste witlofrecepten die ik tegenkom bevatten kaas en dat lust manlief niet, en de kinders zijn nog niet van de leeftijd dat ze witlof echt kunnen waarderen, dus ik ben hier blij mee. En een gelegenheid om iets met die granaatappelsiroop te doen is ook altijd welkom.

Marja said...

Ik kook de lofhelften eerst gaar. Laat het daarna goed uitlekken in een vergiet.
Dan wat croma in een koekenpan laten bruinen. De lofhelften in de pan leggen en aan één kant laten bruinen. Ze daarna omdraaien en ook die kant laten bruinen. Beetje zeezout uit de molen erover. Eet smakelijk. 😉