5.1.10

Hete eieren voor een koude dag

 


Als we Indonesisch uit eten gaan is één van mijn favoriete gerechtjes altijd de sambal goreng telor, of hete eieren zoals wij het noemen - hardgekookte eieren in een pikante chilisaus. Op de fiets naar huis vandaag peinsde ik over wat ik wilde eten - het moest pittig zijn, om de kou die langzaamaan bezit van ons huis en onze botten lijkt te nemen te verdrijven, en het moest een gat slaan in het eieroverschot. Kennelijk heb ik rond de kerstdagen bij iedere boodschappenronde een doosje eieren meegenomen, uit angst dat ik zonder zou komen te zitten, zodat we nu op een gewone dinsdag maar liefst 14 eieren in huis hadden. Ok, nu nog 10.

Ik maak deze hete eieren wel vaker, en elke keer zegt Dennis dat ze wel lekker zijn maar niet helemaal zoals het hoort. Ik heb net van de saus geproefd en ben bang dat dat ook vanavond weer het oordeel zal zijn. Het recept is dit keer een verbastering van deze versie (de aanpassingen waren nu eens niet het gevolg van wijsneuzigheid, want als het om de Indonesische keuken gaat erken ik graag mijn onkunde, maar van het ontbreken van ingrediënten). Ik dacht dat ik geen sambal oelek meer had, en begon dus met sambal badjak, zag toen de sambal oelek staan. Dit verklaart de wat bruinige kleur van de saus: sambal badjak is al gebakken en dus minder vurig rood dan sambal oelek (´rauwe´ sambal).

Sri Owen geeft in haar Indonesian Food & Cookery een paar recepten voor pittige eieren waar ook tomaten in gaan, en omdat ik nog een restje gepelde tomaten had staan deed ik daar wat van bij de saus. Hm. Dat had ik misschien beter niet kunnen doen, vandaar dat ik het in het recept maar als ´optioneel´ aangeef.

 


Sambal Goreng Telor
bijgerecht voor 2 personen

4 gekookte eieren
3 kemiri noten
1 flinke sjalot
1 flinke teen knoflook
1 theelepel vers geraspte gember
1/2 theelepel trassie
1 eetlepel sambal badjak
1/2 eetlepel sambal oelek
2 djeroek peroet blaadjes
sap van een halve limoen
1 eetlepel bruine suiker
2 eetlepels tomatenblokjes uit blik
25 gram santen
150 ml. water
zout
zonnebloemolie

Stamp de kemiri noten fijn in een vijzel.
Snipper de sjalot heel fijn en wrijf de knoflook tot pasta.
Bak de ui in een beetje olie bruin. Doe de kemiri, knoflook en gember erbij en bak een paar minuten op laag vuur. Doe de sambals, djeroek peroet, limoensap, trassie, suiker en water erbij. Laat zo´n 5 minuten pruttelen. Laat de santen erin smelten. Doe de gepelde eieren in de saus en warm een paar minuten door.

1 comment:

Type O Negative said...

Pinda dat ik ben, moest ik deze aanvulling toevoegen ;-).
Het is nog lekkerder om de gekookte eieren in een laagje hete olie (geen olijf natuurlijk) al rollend rondom een knapperig velletje te geven. Dan halveren en in de sambal saus. Hmmmm zo maak ik ze altijd.