18.10.09

Laat er zoetheid zijn


Vorige week had ik zo'n dag waarop er gebakken moest worden. 's Ochtends werd het scherm van mijn computer zwart (de laptop is nog steeds herstellende, de laatste berichten zijn hoopgevend, maar ik typ dit nog vanaf het minilaptopje). Vervolgens ging iets, waar ik me erg op verheugd had, niet door. En er was nog iets, iets wat niet leuk was, maar dat ben ik vergeten.. vermoedelijk door de succesvolle baktherapie die ik die middag maar op mezelf toepaste.

Voor bak-noodgevallen ben ik een groot fan van Nigella Lawson's cupcakes - ze zijn simpel, meestal heb ik alles wat erin moet (zelfrijzend bakmeel, eieren, boter en suiker) wel in huis, en ze zijn een mooi canvas voor je eigen creativiteit. Ik vond een restje witte chocolade en een sinaasappel, dus werden het witte chocolade sinaasappel cupcakes.

Het fijne aan cupcakes is dat je meteen afgepaste porties hebt, geen gedoe met snijden en verdelen. En anders dan met koekjes, die me eigenlijk altijd teveel werk zijn omdat je meerdere ladingen moet bakken maar in die tussentijd niks anders kan doen, maak je in één keer de hele hoeveelheid in een grote muffinpan. 12 cakjes, ik at er 1, Dennis at er 1, en de andere 10 nam ik mee naar mijn werk waar ze verslonden werden (nog een groot voordeel van cupcakes: anders dan muffins en veel koekjes, zijn ze de volgende dag nog even lekker).

Ik vond ze achteraf ietsje te zoet, vermoedelijk door de witte chocola. Als ik ze nog eens zou maken zou ik de hoeveelheid suiker denk ik terugbrengen tot 100 gram.



Witte chocolade sinaasappel cupcakes
(met dank aan Nigella voor het basisrecept)
12 stuks

125 gram zachte boter
125 gram suiker
2 eieren
125 gram zelfrijzend bakmeel
2 eetlepels gemalen amandelen
een snuf zout
sap en rasp van 1 sinaasappel
ca. 75 gram witte chocolade, in stukjes gehakt
een muffinvorm voor 12 muffins, met papieren cakevormpjes bekleed

Verhit de oven voor op 10 C.
Roer de zachte boter met de suiker tot je een romige massa hebt. (Kan ook met de mixer, maar ik ben meestal te lui om die te voorschijn te halen en zie het roeren dan maar als een kleine work-out). Meng de eieren erdoor, de bloem, het zout en het amandelmeel. Tenslotte de sinaasappelrasp, -sap en chocolade erdoor mengen.
Verdeel het mengsel over de 12 cakevormpjes (zoals Nigella ook zegt, het lijkt alsof je te weinig hebt voor 12 cakejes. Gewoon de vormpjes niet helemaal vullen - het beslag zal rijzen in de oven).
Bak 15-20 minuten of tot een sate prikker er droog uitkomt (maar pas op dat je niet in een stukje chocola prikt, een paar keer testen dus).

No comments: