17.3.07

Rabarber, rabarber!



Je kunt blijven dromen van macarons, maar je kan ook kijken naar de zoete kansen die er hier in Amsterdam voor het grijpen liggen. Vandaag op de markt zag ik bosjes raapstelen, fris en groen en barstend van lente. “Zou het al bijna rabarbertijd zijn”, vroeg ik me af. En jawel: daar lagen ze. De vroege rabarber, rozerode dunne stengels. Drie euro per pond. Ik hou van budgetbewust boodschappen doen, maar er zijn een paar dingen die ik koop, wat ze ook kosten – witte asperges, als die op hun best zijn, frambozen, cantharellen, en.. rabarber.
Straks in de zomer zijn er de groene dikke rabarberstelen, voor heel wat minder dan 3 euro, maar nu geniet ik van dit eerste echte lente-eten.

De rozen kocht ik later, en pas thuis zie ik dat ik me in de kleurkeuze bij de bloemenman onbewust heb laten leiden door mijn rabarbereuforie!

De helft van de rabarber wordt simpele compote, voor morgen bij het ontbijt (met dikke joghurt), de andere helft gaat in een rabarbertaartje.



75 gram suiker
3 eieren, gesplitst
75 gram boter, gesmolten
75 gram bloem
Snufje zout
Rasp van een halve sinaasappel
200 gram rabarber, in plakjes
Kleine springvorm (18 cm doorsnee)
Boter, bloem en suiker voor de vorm
2 eetlepels basterdsuiker

Verhit de oven voor op 180 C.
Beboter de vorm en bestuif met bloem en een beetje suiker.
Roer de dooiers los met de suiker. Giet de afgekoelde boter erbij, meng goed, en schep dan de sinaasappelrasp, snufje zout en bloem erdoor.


Klop de eiwitten stijf en spatel ze door het beslag. Giet het beslag in de vorm, en verdeel dan de plakjes rabarber eroverheen. Bestrooi met de basterdsuiker.


Bak het taartje in ca. 40 minuten goudbruin en gaar. De binnenkant blijft door het vocht wat de rabarber afscheidt, een beetje zompig – je krijgt een taartje met aan de buitenkant een rand luchtige cake, en aan de binnenkant een laag fruit in een bijna custard-achtige vulling.
Rabarber is zuur, en ik ben dol op zuur, dus voor mij is het taartje zo perfect. Hou je van zoeter, meng dan 2 extra eetlepels basterdsuiker door de stukjes rabarber voor je ze over het beslag verdeelt.

4 comments:

arrisje said...

Hallo Klary, Ik heb je blog gevonden en vind het heel interresant. Ik hou zelf ook van koken en vooral dingen maken die mijn moeder vroeger voor me maakte. Zelfs nu vraag ik haar regelmatig "hoe maak je dat ook alweer". Ik zag het recept van jouw voor rabarbar taartje, en die wil ik zeer zeker een keer maken. Maar deed me denken aan de rabarbar compote, die mijn moeder maakte. Nu op weg naar de winkel en wat rabarbar kopen. Ik heb trouwens ook op mijn webpage http://sirra.110mb.com/Index.htm aardig wat receptjes staan met foto. Ik zit te kijken naar jouw prachtige fotos. Wat voor een camera gebruik je?
In ieder geval ga zo door met je blog.

Klary Koopmans said...

Bedankt voor het compliment! Ik zie op je site dat je (onder andere) ook met typisch Nederlands eten bezig bent, leuk!
Mijn camera is een Canon Powershot A620. Ik ben er heel tevreden over! (maar ik heb ook veel hulp van het fotobewerkingsprogramma Picasa.. :))

arrisje said...

Nadat ik dat van jouw gelezen had over rabarber. Had ik mijn moeder aan de telefoon en vertelde me dat het niet zo goed voor je is. Ik dacht gelijk maar eventjes opzoeken waarom het niet goed voor je is. Dit heb ik in de tussentijd gevonden over rabarber:

Veel mensen lusten van nature al geen rabarber en ook maar 13% van de Nederlandse bevolking eet rabarber. Rabarber is een beetje te zuur vinden de meeste mensen. Dit zuur heet oxaalzuur. In rabarber komt van nature het oxaalzuur in voor. Naarmate men de rabarber later oogst, hoe meer oxaalzuur de rabarber bevat. Deze gaat een verbinding aan met de kalk die bijvoorbeeld uit melk of zuivelproducten wordt opgenomen en maakt die kalk onwerkzaam, zodat deze niet meer ten goede komt aan het lichaam. Een tekort aan kalk kan leiden tot een spierirritatie en bij een ernstig tekort kan tetanie optreden. Bij kleine kinderen en oudere mensen is een teveel erg gevaarlijk, kleine kinderen hebben nog veel bot dat van kraakbeen over moet gaan op echt bot en bij oudere mensen zijn de botten poreus aan het worden en is een teveel aan rabarber niet bevorderlijk. Kalk is ook bevorderlijk voor de spierkracht. Men heeft tenminste 1 gram kalk per dag nodig om in goede gezondheid te blijven.

Voorzorgen nemen en je kan er gerust van blijven eten:

Om de werking van het oxaalzuur te verminderen kan er tijdens het koken een stukje kalk, bijvoorbeeld een klein stukje krijt, aan de rabarber worden toegevoegd, dit neutraliseert het geheel. Het is alleen niet bevorderlijk voor de smaak. Verder is het verstandig niet vaker dan 2 maal in de week rabarber te eten

Anonymous said...

hoi Klay, ik heb juist de rabarbertaart gemaakt.
Heerlijk!

Mooie blog!

Bedankt, Dinie