28.2.11

Beter laat dan nooit



Goed nieuws: de recepten index is weer helemaal bijgewerkt, tot en met de onverantwoorde tomatensoep van vorige week. Ik ga maar geen excuses maken voor het feit dat ik die index weer hopeloos had laten verslonzen: dat is gewoon een feit, zoals het ook een feit is dat jullie nu weer fijn kunnen rondneuzen in het receptenarchief (zelf ontdekte ik ook weer een paar geliefde gerechten die ik alweer bijna vergeten was: dat is het voordeel van dingen langzaam doen, je wordt nog eens door jezelf verrast.)

En om bij het thema te blijven: onlangs heb ik, als vermoedelijk de laatste foodie ter wereld, me voor het eerst gewaagd aan het inmiddels beroemde no-knead-bread. De hype begon alweer jaren geleden, en er circuleren inmiddels ontelbaar veel recepten. Mijn eigen variant baseerde ik niet op het oer-recept uit de NY Times, waarmee het in 2006 allemaal begon, maar op het recept uit Artisan bread in 5 minutes a day van Zoe Francois en Jeff Hertzberg. Wat me aan hun methode aanspreekt is dat je een grote bak deeg maakt en die in de koelkast bewaart, maximaal 2 weken, en dan gewoon een klein broodje kunt bakken wanneer je zin hebt. Ideaal voor ons 2-persoonshuishouden waar naar verhouding erg weinig brood gegeten wordt (we zijn allebei overtuigde crusli-ontbijters).



Ik wil graag zelf brood bakken, maar het moet me dan wel zo makkelijk mogelijk gemaakt worden. Hun recept is doodeenvoudig (bloem, gist, water en zout in een grote plastic bak door elkaar roeren, die een paar uur op kamertemperatuur laten staan, dan in de koelkast bewaren) en naarmate het deeg langer 'rijpt', wordt het lekkerder en krijgt het zelfs een beetje zuurdesem allures. Maar toen ik het hoofdstuk over 'nu gaan we bakken' las ging het toch mis. Ik moest een 'bakers peel' kopen, zo'n dunne houten plank waarmee je je brood in en uit de oven kunt schuiven. En een steen om in de oven te leggen die de warmte vasthoudt zodat je brood gelijk een hitte boost krijgt. Gelijk had ik het gevoel dat er allemaal drempels werden opgeworpen die tussen mij en simpel, smakelijk, versgebakken brood kwamen te liggen.



Maar ik herinnerde me dat het NY Times brood helemaal niet op een steen wordt gebakken maar in een pan. En ik dacht: in plaats van op een ovensteen, kan dat brood natuurlijk ook in een flink voorverwarmde ovenschaal.

Het eerste brood, van gewoon wit meel, was al erg lekker. De tweede versie (op de foto's) van van half wit meel, een kwart volkoren spelt en een kwart vokoren kamut meel. Al een stuk interessanter van smaak, en de mogelijkheden zijn natuurlijk eindeloos.

Dit weekend was het onwaarschijnlijk prutweer, ik was thuis aan het werk en was door mijn rug gegaan en wilde om al die redenen niet naar buiten. Wat een luxe om dan gewoon een stukje deeg uit de koelkast te halen. Ruim een uur later sneed ik een warme boterham af.

Beter laat dan nooit.

10 comments:

RozeMarijn said...

Wat leuk, ik had van de week ook nog eens gekeken hoe het moest. Nu ik jouw foto's zie en de structuur van het brood weet ik zeker dat ik het binnenkort ga maken.

Ik zag het op twitter ook al voorbij komen.

Marianne said...

Je verhaal over zelfgebakken brood werkt aanstekelijk; ik wil er graag mee aan de slag. Kun je het recept geven?

Roxyfloxsy said...

Dat ziet er zalig uit zeg!
Zal het ook eens proberen.
Mooie foto's ook!

Klary Koopmans said...
This comment has been removed by the author.
Klary Koopmans said...

Marianne, er zijn heel veel recepten voor dit brood op internet te vinden. Voor een Nederlandse versie, kijk hier: http://www.nrcnext.nl/koken/tag/no-knead-bread/


Rozemarijn en Roxyfloxsy; nog 2 tips: gebruik meer zout dan je denkt, anders smaakt het brood flauw; en: bak het net iets langer dan je denkt. Omdat het zulk nat deeg is zal het niet snel uitdrogen, en het duurt vrij lang voor het door en door gaar is.

Marsepein Foodblog said...

Ai, nu ben ik dus echt de allerlaatste foodie die het nog nooit gemaakt heeft... Maar ik heb van de week het nieuwe NY Times Kookboek besteld bij Bol, dus wie weet begin ik aan het origineel.

Emma! said...

En waar kan je volkoren en dat andere meel kopen? Had je die combinatie ook op de verjaardag van pappa?

Klary said...

Emma, nee, toen jij het bij ons proefde was het gewoon wit meel.
Volkoren tarwemeel en al die andere rare soorten meel kun je kopen bij de natuurwinkel. Google even op recepten (whole grain / multigrain bread) want de verhouding tarwe en ander meel luistert nauw ivm gluten

gerry said...

Wel geinig dat'een recept zo'n come-back kan maken: ik had zelf laatst ook alweer een artikel onder favorieten opgeslagen. Nu nog de actie.

PG88 said...

PG88 เว็บตรงสล็อตออนไลน์ PG SLOT สล็อตออนไลน์ได้กลายเป็นทางเลือกที่ยิ่งใหญ่และน่าสนใจสำหรับนักพนันในยุคปัจจุบัน PG การเล่นสล็อตผ่านทางอินเทอร์เน็ตนั้นสะดวกสบายและเข้าถึงได้ทุกที่ทุกเวลา